Vimmerby kommun har över 1.300 anställda.
Tjänster överlappar varandra. Exempelvis har IT-avdelningen både sekreterare och telefonist. Vem har den övergripande kollen?
Om man satte sig med ett vitt papper och ritade om den kommunala organisationen, hur skulle den se ut då?
Varje tjänst är cirka 400.000 kronor i kostnad. 10 tjänster är 4 miljoner. 100 tjänster är 40 miljoner.
Jag vill prioritera tjänsterna i det operativa. Ser vi kommunen som en bäckfisk vill jag minska bläckfiskens huvud och öka tentaklerna. Tjänster närmast medborgarna ska prioriteras.
Hur ska det gå till?
Det finns flera vägar att gå; genomlysning av organisationen för att hitta "dubletter", hitta förenklingar, nya rutiner, felaktiga rutiner etc. - men också genom samverkan.
Den nämnda IT-aveldningen kanske man ska dela med Hultsfred och Västervik? Eller handla upp tjänsten gemensamt med grannkommunerna för att få dels en effektiv upphandling, dels en tillräckligt stor leverantör med mycket kompetens?
Alla dessa prövningar behöver göras i Vimmerby för att hitta besparingar och öka effektiviteten.
I det avseendet är det inte annorlunda än i ett företag.
Där sker det löpande.
Vimmerby kommun är i behov av en mer företagslik politisk ledning.
En ledning som kan skapa nya idéer, pröva nya lösningar.
Jag och moderaterna tar gärna ledartröjan i kommunen om väljarna ger sitt stöd.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar