torsdag 11 mars 2010

Så ska vi spara i Vimmerby kommun

Byråkrati och adminstration måste minska.
Det är där jag vill att Vimmerby kommun ska göra besparingar - inte i vård, skola och omsorg.
På den här bloggen har det ifrågasatts om vi verkligen har för många administratörer i Vimmerby.
Svaret är otvivelaktigt ja.
Man säger då att flera har myndighetsuppdrag. Jag svarar: skär ned på dessa då. Att ha kontrollanter som kollar kontrollanter (miljö- och hälsa exempelvis) är huvudlöst.
Att ha flera lager av politiska organisationer (kommuner, landsting, regionförbund) är lika huvudlöst.
Att ha flera uppsättningar byråkrater, som gör samma sak, bara några mil ifrån varandra, som i Vimmerby, Hutlsfred, Västervik, Kinda, Eksjö är slöseri.

Nya miljarder från Alliansen
Alliansen ger kommuner och landsting 17 miljarder kronor extra i år, 2010.
Det är pengar som syftar till att värna "välfärdens kärna; vård, skola och omsorg" och det är ju vällovligt.
Men det finns ett problem.
Pengarna syns inte vara öronmärkta för operativ personal, och det är byråkraterna som först får dem att fördela. Tror någon att man inte först ser till sitt eget skrå...?
Risken är väldigt stor att pengarna fördelas till 70% byråkrater och administratörer och 30% operativa dagisfröknar, lärare och omsorgspersonal.
I en forskarrapport från Tankesmedjan Timbro i december i fjol - (läs den här.) - visar man hur kommuner och landstings minskande behov av lärare och vårdpersonal kompenserats genom att fler administratörer anställts.
På så sätt har man lyckats behålla samma sysslesättningsnivå.
Trots att skatteintäkterna i löpande priser växte med 30 procent växte yrkesgrupperna inom vård, skola och omsorg med bara 9 procent, enligt Timbro-rapporten.
Vem tog dom andra pengarna...?
Ja, tittar man på hur sysselsättningen växte inom kategorin "administratörer i offentlig förvaltning" så var den tre gånger så stor, totalt 29% ökning!

Vid kommunala sparbeting i Vimmerby i framtiden ska man titta efter kostnader så långt från kunden som möjligt - det är inte ute på dagis, i skolan, eller i vården. Det är inne i stadshuset.
Låt oss göra en administrativ storkommun, låt oss dela på tjänster och fundera över vad som ska göras. "Nice to do or need to do?" är en väldigt bra fråga när man funderar över vad pengar ska räcka till.

2 kommentarer:

  1. Nu har du ändrat från 80% adm/20% verksamhet till 70/30. 80/20 är mer populistiskt så håll fast vid det. Att spela ut Stadshuset mot verksamheterna är ett populärt knep för en politiker men ingår i spelet. Det som vuxit är IT-personalen och IT är ju omhuldat i dessa tider. All personal ska ha tillgång till dator antingen man behöver det eller ej. Som sagts är ett delande av tjänster mellan kommunerna ett bra förslag, särskilt för inspektörer.

    SvaraRadera
  2. 80/20-regeln - det är en gammal föresats som ofta stämmer i företagsvärlden. Utan att ha alla siffror klara trodde jag att den stämde ganska bra även i offentliga sektorn...
    Och se, det var så! Rapporten visar 71/29 och det är inte långt ifrån. Hoppas du ändå uppfattade budskapet och läser jag dig hela vägen så gör du det. Bra.
    Populistisk vill jag inte vara - men alla förslag som är bra blir gärna populära...

    SvaraRadera