tisdag 16 november 2010

Tillbaka från semestern...

Semester.
Semester från jobbet. Semester från bloggen.
Jag har kört hårt med både jobb och politik sedan febaruari i år och efter valet blev det täta förhandlingar - och efter det en hel del politiska möten.
Nu har jag haft semester och känner att jag kan ta nya tag.

Ber om ursäkt om du som läsare inte hittat några inlägg på ett tag, och de kommer bara att komma sporadiskt även fortsättningsvis.
Efter nyår hoppas jag kunna ge alla kommuninvånare möjlighet till direkt dialog via en blogg kopplad till kommunens hemsida.
Jag vet också att det arbetas med en förnyelse av kommunens presentation på webben och jag hoppas att där få plats med en personlig blogg för en dialog.
Ambitionen är att kommunen ska bli mer transparent, mer öppen och att invånarna i kommunen ska få större möjligheter att tala direkt med ansvariga via exempelvis hemsidan.

Mycket att ordna nu, för att kunna ta jobbet som kommunalråd i Vimmerby kommun 2011-2014.
Valet sker den 20 december i fullmäktige, då alla poster i nämnder och styrelser formellt besätts genom val.
Som många förstår har jag fått tjyvstarta.
Varit på möten med tjänstemän och politiker i andra kommuner, likväl som i Vimmerby kommun.
Känner att jag mer och mer kommer in i arbetet och ska i december också sitta med på kommunstyrelsen som adjungerad, då nuvarande kommunstyrelse ska ta 2011 års budget.

Frågor dyker upp nu, brev och mail kommer in till mig.
Jag har medvetet valt att inte agera. Skälet är helt enkelt att inte gå in i det politiska arbetet med full kraft förrän jag formellt är vald. Det är av respekt för de politiker som är valda att göra jobbet fram till den 31 december.
Men jag tar med mig alla synpunkter och frågor till jobbet i januari. Och då får jag möjligheter att agera.

Just nu samlar jag istället in så mycket information jag kan om den kommunala verksamheten, om budgetar, planer, strukturer och organisationer.
Jag ska också besöka några andra kommuner innan året är slut. Olika möten är bokade.
I december ska jag också besöka riksdagen och vara med på moderaternas kommunalrådskonferens, där jag hoppas få ta del av bra arbete i andra kommuner.
Jag lyssnar och tar in. Försöker staka ut vägar, strukturera information, lägga pussel.
Det är det jag prioriterar nu.
Kommunen är en komplex organisation, med olika beslutsstrukturer, informella och formella.
Olika politiker har olika bilder.
Precis som tjänstemännen.
Ju mer man lyssnar in, ju mer känner man att kommunalrådsjobbet blir en fantastisk utmaning och ett mycket spännande uppdrag.
Härligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar