torsdag 28 oktober 2010

Nytt fullmäktige på måndag

Nu är förhandlingarna klara, gällande poster i styrelser och nämnder.
Åtminstone i förhandlingsgruppen och det är nu förankrat i moderaternas grupp.
Vår gruppordförande har fått mandat att offentliggöra det hela tillsammans med övriga Allianspartier, när de känner sig redo.
För egen del är jag inställd på kommunalrådsposten och känner att jag har det stödet.
En av uppgifterna blir att skapa en lokal Allians och jag känner stort förtroende för centerns ledande namn, Per-Åke Svensson. Han är, liksom jag, relativt ny i politiken och vi behöver inte tyngas av gamla relationer. Per-Åke har på sin korta kommunalrådsperiod skaffat sig mycket kunskap, och han är en praktisk politiker som det ska bli en glädje att jobba tillsammans med. Både min och hans inställning är att vi tillsammans med (kd) och (fp) ska göra Vimmerby bättre.
Prio ett är ekonomin. Vi måste komma i nivå med övriga kommuners sammanlagda kostnadsmassa, vilket uppskattningsvis är mellan 40-60 miljoner kronor mindre än idag, för de kommunala tjänsterna.
Hur det ska gå till ska vi resonera om.
Vimmerby har en rad problem som vi måste förhålla oss till. I stort sett på varje verksamhetsområde finns behov som inte tillfredsställs, likväl som behov som idag löses med för stora kostnader.
En viktig del i lösningen tror jag är samarbeten med andra kommuner och för Vimmerby nya lösningar. Vi måste studera hur andra kommuner löst likvärdiga problem som vi har.
Tidvis känns det som att vi behöver börja om med ett vitt papper. Förutsättningslöst.
Jag hoppas att den laguppställning som Alliansen nu ställer upp i Vimmerby kommun är lösningsorienterad.
Och jag hoppas att den folkliga kritiken och återkopplingen lever vidare. Just den måste vi underlätta genom en mer interaktiv hemsida som kan skapa dialog, en öppnare attityd mot media och mot en levande debatt.
Vimmerbybornas engagemang är en viktig del i förändrings- och förnyelseprocessen.
Vimmerby kommun behöver bli mer transparent, polititikerna måste diskutera mer i breda grupper för att skapa samsyn.
Och vi behöver veta vart vi ska. En vision, en målbild som kan vägleda oss i de dagliga besluten. Själv ska jag snabbt ut i verksamheterna och prata med folk. Och snabbt ut i näringslivet för att lyssna in.
Jobben i den lokala företagssamheten är viktigast.
Jag har stora förväntningar på det politiska laget som nu träffas för första gången på måndag, när nya fullmäktige sammanträder.

1 kommentar:

  1. En kommentar till rikspolitiken: Nu vill regeringen och Borg ha kvar de många administrativa tjänsterna på regeringskansliet. Rödgröna och Sd vill minska med 670 miljoner.
    Det stämmer inte så bra med dina krav att skära ner på administrationen inom kommunen.

    SvaraRadera