Stockholm, direkt:
Moderaternas politiske talesman i miljöpolitiken, Sofia Arkelsten:
Det man är avundssjuk på Sverige i världen är koldioxidskatten. Det ser man som stort i världen, att vi lyckats införa den. Vi hyllar också bonden som jobbar ekologiskt. Det tycker jag är bra.
Men vad är det vi ska göra som föregångslandet Sverige på klimat- och miljöområdet?
Ja, när vi tillträdde var det en administration som var 12 år gammal och trött. De blev glada att vi kom in med ambitionen att leverera klimat- och miljöpolitik. Vi har tagit människors oro på allvar och vi tar tillvara människors och företags engagemang i frågorna.
Facit efter fyra års regerande är:
- Ändrat det svenska utsläppsmålet rejält, förbättringarna tickar in ton efter ton.
- Vi kommer också att nå skogsmålet.
- Vi har en samlad havsmiljöpolitik för första gången, med utgångspunkt från den situation vi har i haven.
- Vi har genomfört grönt skifte i klimatpolitiken. Höjt skatten på koldioxid och sänkt den på arbete, rejält.
- Staten bestraffade klimatbra saker i hemmen; isolering, treglasfönster etc. Det är borta nu.
- Vi har underlättat anskaffande av miljöbilar.
- Vi har höjt miljöskatterna till 83 miljarder 2009, 9 miljarder är miljösubventioner. Styrmedlen fungerar.
- Vi har lagt tre gånger sossarnas budget till forskning kring miljön.
- Vi har samtidight lyckats minska skatterna generellt, ändå har vi haft råd med detta.
Nu står klimatsocialismen mot vårt sätt att arbete: klimatsmart samarbete mellan politiker och det civila samhället. Rödgröna tror att en bra miljö kan skattas fram. Man har övergivit sin skatteväxlingstänk. Miljöpoliken kan aldrig vara en lyx för en liten elit. Miljöfrågorna måste finnas med i allt och ha en bred grund. Vad händer med pengarna till miljön om ingen jobbar? Om jobblinjen överges.
Det svenska jagandet efter CO2-utsläpp är ett typiskt svenskt överdrivet beteende. Varför ska svenska folket straffbeskattas när Kina och övriga världen bygger kolkraftverk? Sydafrika håller på att bygga ett kolkraftverk som ska släppa ut lika mycket som 50 % av hela Sveriges årliga utsläpp. 50%=hälften. Smaka på det! Det har Maud gjort och hon välsignade projektet och lär ge SIDA-pengar till det. Vad är det för politiker? man tar sig för pannan. Take it easy! fordonsindustrin fixar det, utsläppen från bilen minskar hela tiden genom effektiviseringar. Sänk bensinpriset och man stöder industrin. Sen kan vindsnurrefundamentalisterna och andra projekterare naturligtvis få jobba på, men utan eller mycket litet stöd. Stöd istället landsbygdens folk genom lägre bensinpris! Satsa mer pengar för bättre vägar. Snart behövs obligatoriskt njurbälte på vimmerbyvägarna .
SvaraRadera