Jobbet att knyta Vimmerby närmare Linköping går vidare.
200 miljoner till Stångådalsbanan och Tjustbananan blev det.
100 av dom går till Stångådalsbanan. År 2015 ska dessa pengar vara använda.
Det mesta av denna satsning på järnvägen sker i Östergötland men regionförbundets ordförande Leif Larsson (c) har förhoppningar om att mer pengar ska läggas här.
Och detta är en nyckelfråga för Vimmerbys framtid.
Jag kommer stenhårt att driva linjen att fokusera pengar mot bättre kommunikationer till Linköping. Där ligger vår anslutning till E4:an, vår anslutning till expansiva storstäder.
Det räcker inte med att bara lägga pengar på järnvägen - och vi har långt kvar till 45 minuters restid till Linköping. (Först måste vi skrota KLT som misslyckats. Är man ett bolag med så viktiga uppgifter som kommunikation ska man bara ha en chans.)
Vi måste också få anslag till en 2+1 väg mellan Vimmerby och Linköping. Hela sträckan ska rustas upp så man också med bil kan ta sig snabbt norrut.
För då kan man också ta sig snabbt söderut, från Linköping till Vimmerby.
I framtiden kommer den regionen att hysa arbetsplatser åt många kommuninvånare i Vimmerby, som dock vill bo kvar här. Nära det ultimata. Vimmerbys chans att växa är just att det fungerar att pendla till de kvalificerade jobben.
Att sedan turismen - all inflyttning börjar med ett besök - fungerar bättre med bra vägar, järnvägar och flyg är ju självklart.
Viktiga är också vägarna till våra mindre tätorter. Ska de som bor där ha sina arbetsplatser i centralorten måste de också ha vägar som fungerar att åka på.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar