måndag 4 oktober 2010

Kommunikationen blir viktig

Många undrar vad som kommer att hända med den här bloggen.
Ambitionen med denna blogg är att den fungerat som en "valblogg i Vimmerby" - dvs ett bra sätt att förmedla sina åsikter på inför och i valrörelsen.
Ambitionen har varit att visa väljarna mina åsikter, vad jag vill göra, vad jag tycker om saker och ting.
I den vevan har många fått kritik; centerpartiet, moderaterna, kristdemokraterna, socialdemokraterna, kommunstyrelsen etc...
Många har också fått beröm ska sägas; samverkansavtalet skolan gjorde med Hultsfreds motsvarighet var till exempel mycket bra.
Men denna blogg spelar ut sin roll framöver. Istället för att jag kritisk granskar andra ska andra kritiskt granska mig.
Jag föreslår därför at folk startar upp bloggar och börjar granska Vimmerbys nya majoritet vid nyår.

Jag får frågor om bloggen ska följa med mig till kommunen, om bloggen ska in på kommunens hemsida.
Mitt svar är att så inte kommer att ske.
Den här bloggen kommer att leva sitt liv till den 31/12 2010.

Den 3/1 2011 tillträder jag som kommunalråd i Vimmerby och då kommer jag att starta upp en ny blogg på Vimmerby kommuns hemsida där syftet med den är att informera, kommunicera och föra dialog med alla som vill.
Jag har dock där en annan roll, ett annat perspektiv - det är jag och övriga i majoriteten som ska granskas och kommenteras och jag hoppas verkligen att man gör det. Vimmerby måste vakna! Vi måste bli alerta, driva på, säga vad vi tycker, komma ifatt på många plan.
Aktivitet från många olika håll är ett framgångskoncept.

Man kommer även i den nya bloggen att få vara anonym, även där kommer det att finnas sedvanliga publicistiska regler etc.
I mina prioriteringar finns kommunikation; jag är Micael och alla ska känna att de ska kunna kommunicera direkt med mig. (Jag hoppas också att andra nämndordföranden tar efter och skapar sina kommunikationsytor på hemsidan.)
Jag kommer även att prioritera massmedia, de har behov av information till sin läsekrets och det ska de få. Öppenhet är ledord för mig.
Moderaterna har länge velat förnya och uppdatera kommunens hemsida och det arbetet ska ske. Vi måste modernisera kommunikationen överlag.
Ett önskemål är att få en levande dialog på hemsidan från alla kommunens verksamheter, men jag kommer i vilket fall att gå i täten och nyttja hemsidan mycket.
Min direktmail blir: micael.glennfalk@vimmerby.se
Sannolikt är den igång redan när fullmäktige skiftar.
Hellre kommunikation via mail än telefon eftersom tid kommer att bli en bristvara, så tveka inte att skicka mig brev.
Nu närmast blir det många möten på flera håll innan allt är på plats.

1 kommentar:

  1. Vill bara gratulera Micael och till Vimmerby-borna säga att jag tror att det definitivt är rätt man på rätt plats för att kunna driva kommunen i rätt riktning.
    Bor själv numera i Norrland igen men vet vikten av nytänkande och framåtsträvande kommunpolitiker och näringslivsansvariga.
    Ingenting är omöjligt, för att citera Gunde Svan.
    Jörgen J

    SvaraRadera