fredag 2 juli 2010

Kan Vimmerby återta ledningen?

Sommartid är samtalstid.
Tid för en kopp kaffe och en glass i lugn och ro och så lite prat.
Varför har Vimmerby missat många lågprisvaruhus exempelvis?
Ja, jag är lite avundssjuk på Västervik. Tycker Vimmerby skulle hållt sig framme. Vi har bra argument som jag tror de nappat på, men förmodligen visste de väl inte ens om att vi fanns till...
Ta Biltema till exempel: 6 mil runt Vimmerby bor det 120.000 människor.
(6 mil runt Västerviks centrum bor det kanske 100.000 människor och ett antal abborrar och gäddor...)
Visste Biltema om detta när man valde Västervik?
Cheapy kunde också kommit hit. Och varför lägger sig Willys i Hultsfred och inte i Vimmerby...?
Oförklarligt! (Jo, jag unnar Hultsfred Willys men...)
Här får vi i Vimmerby Netto som har en etableringsnivå som omfattar vilken småstad som helst (förlåt, vi ska vara tacksamma) och så ÖB. Tack och lov för att ÖB kom hit i alla fall!
Och Jem&Fix. Också det ett tillskott.
Nåväl.
Jag gissar att vi har oss själva att skylla i Vimmerby. Sittande fågel hittar inga frö. Hur aktiva har man varit i kommunen? Vilka har uppvaktats? Hur många gånger? Vad har gjorts? Jag gissar - inte mycket.
Nu har området vid Bilteknik/Netto avtsatts som handelsområde och kanske det kan ta fart i framtiden.
Jag tror det är viktigt att exempelvis ett kommunalråd engagerar sig i handelsfrågor. Vimmerby är en handelsstad och det förpliktar för framtida generationer.
Vi ledde klart över Västervik och till och med Ankarsrumsborna åkte med fördel till Vimmerby istället för Västertvik.
Hur är det idag?
Nej, stadshuset måste vara aktivt även i de här frågorna och det är viktigt att entusiasmen kommer uppifrån.
Då blir det resultat.
Än är loppet inte kört, eller hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar