torsdag 1 juli 2010

Jo, jag gillar våra grannar!

Idag skriver jag i VT ett svar till Lennart Beijer (v) och Christian Oscarsson, Hultsfred som i Vimmerby Tidning tyckte jag separerade Hultsfred från Vimmerby för mycket, när jag inte vill slå samman kommunerna. Åtminstone inte just nu.
En del missförstånd fanns också. Jag försöker klara ut dem nedan:

Svar till Beijer och Oscarsson
Härligt Lennart Beijer, att du tyckte jag tog i!
Jag ville sätta ned foten, har ännu inte riktigt accepterat det lokala politiker sysslar med i debatten; att påföra folk saker de inte sagt, eller sätta etiketter på dem som de inte har, eller att ge dem uttalanden de inte gjort.
I det avseendet är du lika duktig som en del borgerliga politiker och jag tycker det är viktigt att väljarna inte uppfattar mig som likadan.
Det var inte meningen att kritisera din klädsel (jag går själv gärna i jeans och t-shirt) utan menade bara som ordspråket säger; snus är snus om än i gyllene dosor.
Vänster är vänster även om man nu tagit en grön nyans också.
Vimmerby har fått en politiker som talar detaljerat klarspråk, mig.
Jag hoppas att det är fler än du som funderar på varför.
Jag tror Hultsfred kan vara behov av en sådan också.
Här korta konkreta svar till Lennart Beijer och Christian Oscarsson:
- Nej, länsgränsen går inte mellan Hultsfred och Vimmerby.
- En sammanlagning med Hultsfred kan hindra det övergripande viktigaste för Vimmerby, att knytas norrut och inte söderut.
- Jag tycker mycket bra om både Hultsfred och Hultsfredsborna.
- Jag tror att arbetspendling och samarbeten med Vimmerby fungerar även om Vimmerby knyts norrut.
- Jag tror inte på Kalmar län för Vimmerbys del, däremot kan länet fungera för Hultsfreds del.
Beträffande att kommunerna inte är ”rustade” att gå samman:
Båda kommunerna har en dålig ekonomi just nu, men inte dåliga förutsättningar.
I Hultsfred däremot finns ett rödgrönt styre som inte bara särbehandlar Virserumsborna, utan också enligt rykten långt utanför kommungränsen direkt motarbetar friskolan i Virserum. Något sådant skulle vara omöjligt i Vimmerby om jag fick bestämma.
Vimmerby och Hultsfred har två helt olika politiska kulturer, och båda kommunerna har mycket att fixa internt först.
Det hindrar dock inte ett samarbete över förvaltningarna och här kan vi ta in Kinda kommun också.
Låt oss börja med detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar