måndag 30 augusti 2010

En invandrare i Vimmerby

Jag vill hälsa Sandor Högye, 61 år, i Tuna utanför Vimmerby välkommen till Sverige.
Jag är i och för sig 52 år för sent.
Sandor kom redan som 9-åring invandrande till Sverige från Ungern.
Då fanns inte Sverigedemokraterna, varken i Vimmerby eller i Sverige i övrigt.
Numera finns de i Vimmerby kommun, och har en lista till fullmäktigevalet.
Första namn är invandraren Sandor Högye, som tar plats i kommunfullmäktige om SD gör ett framgångsrikt val.
På SD:s hemsida skriver man om Sandor:
"Sandor ser framför sig ett Sverige som till slut bara består av enklaver av olika folkgrupper, samtidigt som allt fler hamnar i arbetslöshet och bidragsberoende..."
Sandor tycker också att de invandrare som kommer hit inte uppmuntras att bli svenskar utan håller fast vid sin egen kultur.
Av det kan man dra slutsatsen att alla svenska invandrare i andra länder absolut inte ska fira midsommar, äta sill, köttbullar och kräftor.
Och att Sandor själv inte har med sig en enda ungersk tradition till sitt nya hemland?
Det är inte bara det att SD, som parti, bara har en enda fråga - de är tvetydiga också.

10 kommentarer:

  1. Precis som de etablerade partierna så bedriver SD en människofientlig politik som inte består av något som helst ansvarstagande för det svenska folket som etnisk grupp. Något som är oerhört negativt för världens folkliga och kulturella mångfald i allmänhet, men för det svenska folket i synnerhet.

    SD anser att etnicitet är en struntsak och enligt dem så kan vem som helst bli svensk. De förespråkar integration av människor med annan etnisk bakgrund, så länge som dessa gör avkall på identiteten och blir kulturellt svenskar. För SD så spelar det således ingen som helst roll om befolkningen i Sverige består av etniskt svenskar eller somalier, bara de har anammat den svenska kulturen. I ett framtida sverigedemokratiskt Sverige så kan det alltså vara afrikaner som dansar runt den svenska midsommarstången, inte svenskar.

    Jag skrev ett längre inlägg på min blogg för ett par dagar sedan om skillnaderna mellan ND och SD. Har du inte redan läst det så gör det, då jag tror att det skulle intressera dig!

    SvaraRadera
  2. SD och Sandor pekar på huvudfrågan: Ska vi ta in så mycket invandrare som vi gör nu? 2006 kostade invandringen netto 40-60 miljarder (ESO 2009:3) dvs 1,5-2,0 % av BNP.
    Du kan inte jämföra svenskar som utvandrar till ex USA; de lever inte på bidrag och de tänker kanske inte stanna livet ut där.
    Hur ställer Du dig till påståendet "ett Sverige som till slut består av enklaver av olika folkslag". Detta accelererar hela tiden; vad har M gjort för att förhindra det. Hur många invandrare har kommunen anställt? Har Du själv anställt någon?

    SvaraRadera
  3. Rasmus G: Redan idag dansar afrikaner runt midsommarstången och julgranen, precis som en massa svenskar dansar afrikansk dans och argentinsk tango. Jag förstår bara inte vad problemet är med det?

    Usain: Vad blir effekten globalt om vi (och alla andra länder i västvärlden) inte tar in invandrare? Sannolikt ökade konflikter, folkförflyttningar, krig och ytterligare polarisering mellan den rika och fattiga världen. Desutom: som tar emot flest invandrare är inte västvärlden, utan de fattiga länderna där stora folkförflyttningar sker till följd av översvämningar, krig etc.
    Visst finns det en kostnad, men huvudfrågan är inte den (kostnaden kan ju drastiskt minska om vi stänger gränserna), utan vilken människosyn vi har o med vilken attityd vi tar emot de människor som kommer hit, slutar häckla dom för utseende, dålig svenska etc o framförallt slutar bygga upp ett "vi" och ett "dom". Kostnaden kan vändas till en investering i ett tolerant och framgångsrikt samhälle, men knappast av SD,ND eller andra ytterlighetspartier.
    MGs jämförelse gällde om invandrare ska få ta med sig delar av sin kultur eller inte. du Usain kan väl inte mena att en afrikan som inte lever på bidrag får odla sin kultur, medan en nykommen asylsökande som får bidrag måste hålla sig till dalahästarna?

    SvaraRadera
  4. Till Rasmus: Din syn går inte att föändra men det är en tröst att du deklarerar den så tydligt, att till och med en 18-årig förstagångsväljare förstår att det du säger är fullständigt orimligt i en fri värld. Till Usain: Boccaccios kommentar är tillräckligt belysande. Men jag ska svara på din avslutning. Ja, jag har invandrare anställda. En som kom som praktikant från Lernia, hon visade sig senare tillföra så mycket kunskap att hon fastanställdes. Idag är hon chef. På just detta arbetsställe har jag flera visstidsanställda; från Bosnien, Turkiet, Thailand och Afganistan. Mycket duktiga och trevliga allihop! På ett annat företag har jag en invandrare i andra generationen. Han toppresterar och är aktuell för både ledarroll och partnerskap. Jag vill i sammanhanget säga att de givetvis har med sin egen kultur. De älskar Sverige men också sitt gamla hemland, de trivs i vårt sällskap och vi trivs i deras. De tillför lika mycket som mina övriga medarbetare. Över 200.000 företag i Sverige har startats och drivs av invandrare. Jag gör affärer med flera av dem, och de är inte konstigare än infödda svenska företagsledare. Den rädsla du har att Sverige ska bestå av "enklaver av olika folkslag" - har du funderat på att vi idag tillhör ett gemensamt drivet Europa, fritt utbyte av arberskraft, ett "land" med många olika folkslag, och det tycks fungera ändå. Jag kan köpa att det är kulturkrockar, jag inser att det uppstår problem när kulturer möts i utsatta situationer, jag köper att en del muslimer och andra inte är lika toleranta som de flesta av oss i vissa situationer (svensk man möter muslimsk flicka t.ex.). Men receptet är inte att ställa man mot man, kvinna mot kvinna, familj mot familj - det leder inte till nåt bra, tvärtom. Receptet är samtal, kommunikation, information, tolerans och förståelse från båda parter. En positiv och öppen attityd.
    En stängd gräns är stängd från båda hållen. Vad har infödda svenskar för rätt att flytta ut ur landet om vi inte tillåter folk att flytta in i landet? Framtidens människor, ungdomarna, är fullständigt oförstående till en sådan diskussion.

    SvaraRadera
  5. Kort bara... Glennfalk har en helt sund och modern syn på detta, problem löses med kommunikation inte med konfrontation!
    Angående anställda invandrare har jag tidigare informerat Rasmus om att operakällarens vd är från Somalia och började i disken på café opera. Han är en av många invandrare som jobbar på bättre än många "svenskar" o bidrar till den svenska kulturen.... det går inte att dra hela gruopper över en kam...

    SvaraRadera
  6. Skulle vilja förtydliga en sak; de invandrare jag har anställda har fått jobbet i konkurrens med andra sökande, både invandrare och svenskar. Jag följer alla avtal och är organiserad i respektive arbetsgivarförbund.

    SvaraRadera
  7. Skrev ett långt inlägg som bara försvann när det skulle skickas och det var så välformulerat och genomarbetat. Vad är det för dj...a bloggar/datorer som inte fungerar?

    Det gick ut på att det vara roligt att MG anställt invandrare men i övrigt var det helt negativt till invandring. 40-60 miljarder MG, det är inte lite det och hur många jobb skulle det inte skapa för svenskar. Måtte SD komma in så det finns chans att få någon ändring.

    SvaraRadera
  8. Hej Usain, hittade ditt inlägg i mailkorgen. Fattar inte hur det kan komma dit, utan att finnas på bloggen.
    Micael G.

    Här är det,
    FRÅN USAIN:
    Till Boccaccio:
    Dina synpunkter visar på stor ungdomlig välvilja, naivitet och politisk korrekthet. Du kan säkert bli invandrarminister framöver.
    Replik till MG:
    Uppskattar att du anställt invandrare som jobbar bra och blev överraskad över att de var så många. Men jag misstänker att de är gräddan av de inflyttade och att de har en bra grundutbildning med sig.
    Men den stora gruppen analfabeter, hur snabbt kan de lära sig att jobba i den svenska mediavärlden eller i andra kunskapskrävande arbeten? De enklare jobben blir allt färre.
    Kommunen har inte anställt många av Vimmerbys invandrare, varför vet jag inte. Kanske vill de inte utmana sina anställda med kulturkrockar följda av DO-anmälningar.
    Den stora gruppen invandrare i Sverige bor de fakto i enklaver och saknar jobb. Så är det också i Vimmerby. Inget ser ut att bryta den utvecklingen - på någon plats i Sverige.

    Nettokostnaden för invandringen beräknades för år 2006 till 40-60 miljarder kr trots att en del får jobb. 40 miljarder är en stor summa som MG inte kommenterar.
    Och vi har en stor grup svenska ungdomar som inte har jobb, varför inte satsa på dem? Är de inte lika värdefulla och användbara? De ser sig som en förbisedd grupp och många av dem söker sig till bl a SD och ND. Dom mindre anställningsbara ungdomarna går inte att manipulera för de upplever en välgrundad orättvisa i att utifrån kommande får lika mycket som dom (bidrag mm), fastän det är deras föräldrar som har byggt upp den svenska välfärden. Vi måste väl ändå gynna vår egen befolkning, vara "egoistiska" för landets väl. Men ett sådant resonemang är som att svära i kyrkan och rasiststämpeln tas fram.
    Men hela etablissemanget, där MG är en del, går med skygglappar genom tillvaron eller söker medvetet undergräva landets stabilitet. Danmark och Finland har förstått att begränsa invandringen, men Sverige?
    Den senare delen av ditt svar ser jag som ett välvilligt bludder typiskt den svenska eliten som själv bor i finare enklaver, snart med stängsel omkring.
    Jag tror, tyvärr, att det blir synd om kommande generationer som får hantera ökande motsättningar.
    Och det har hela den svenska politikerkåren lagt grunden till under de senaste decennierna.
    /Slut Usains inlägg/

    SvaraRadera
  9. Hej USAIN,
    jag har inte samma farhågor för framtiden som du och heller inte samma rädsla för invandrare och deras kultur. Mina upplevelser är än så länge positiva.

    SvaraRadera
  10. Till Glennfalk..
    Hej Micael.
    Naturligtvis har behållt en del erfarenheter från Ungern, jag kryddar min mat mer och andvänder mer paprika än vad de flesta invånarna i det här landet gör.
    Men, jag har även tagit med mig avskyn för människor som hindrar andra att fritt uttrycka åsikter och tankar.

    Det går alldeles utmärkt att behålla och vårda sitt hemspråk utan statlig eller kommunal inblandning. Ingen i min familj fick någon hemspråksundervisning i skolan efter annkomst till Sverige. Det jag fick lära mig under min uppväxt i Ungern och fortsättningsvis i Sverige är att vi har två öron och en mun av en anledning, att alltså lyssna mer än vi ska prata, och det borde ju vara en politikers uppgift. Jag har erfarenheten av att bo i ett mångkulturellt bostadsområde och jag vantrivdes. Har du liknande erfarenheter?
    Du får gärna titta på ett filmklipp med Janne Josefsson på nätet där han gör upp med lögnaktiga politiker och journalister om månkulturens välsignelser.


    Här nedan är länken/adressen

    http://www.youtube.com/watch?v=TtIsnktYyFA

    Sandor Högye

    SvaraRadera