måndag 9 augusti 2010

Kan bara kommunen klara äldreomsorgen?

Svar till Jan Henriksson (s) i Vimmerby.
Återigen måste jag påpeka att det är inte jag som påstår att Vimmerby kommun inte klarar äldreomsorgen, det är socialstyrelsens undersökning som gör det. (www.äldreguiden.se)
Det är rent märkligt att socialstyrelsen skulle gjort en konstig undersökning, bara för att jag hänvisar till den.
Henrikssons (s) Vimmerby ser ut så här:
- Säger socialstyrelsen att nåt är bra, då är vi bra.
- Säger socialstyrelsen att nåt inte är bra. Då är de moderaternas fel som talar om det.
- Alla s-ledda kommuner som tagit in entreprenörer i vård, skola och omsorg har fel och har enligt Henriksson dömt ut sin egen kompetens genom att "ha lagt sig platt ned".
- Alla fria företagare ska veta att det som handlar om "människans väl och ve, dvs omsorg, utbildning och sjukvård ska utföras av samhället" direkt citerat från Henrikssons inlägg (VT 14/7). Då vill jag bara tillägga två saker: 1) Endast (v) förfäktar den idén konskvent idag. Många (s)-kommuner har infört entreprenörer i omsorgen. Nummer 2: tandläkeri, privata sjuktransporter (exempelvis privata ambulansbolaget förre statsminsiter Göran Persson (s) är ordförande i), och en del annat "väl och ve" kan vänta sig förstatligande om Henriksson skulle anförtros makt.
Jag tror inte vimmerbyborna är betjänta av att gå ytterligare tio år tillbaka i tiden, utöver de tio år vi redan ligger efter.
(Svar på insändare i Vimmerby Tidning)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar