måndag 9 augusti 2010

Svar om äldreomsorgen

Svar till Elisabeth Lago-Nilsson, (kd) Vimmerby.
De siffror jag redovisade i min debattartikel om äldreomsorgen i Vimmerby är hämtade från solcialstyrelsen och www.äldreguiden.se.
Man kan tro av vissa inlägg att jag författat dem själv...
Undersökningen säger att Vimmerby har en topposition ni bemanning, jämfört med andra kommuner. Och att kvalitén inte får samma toppoäng.
Jag vill understryka att det absolut inte handlar om den enskildes prestation. Så många gånger har jag mött omsorgspersonal i Vimmerby att jag vet att de arbetar med både hjärta och hjärna. Jag har stort förtroende för de som jobbar i välfärden och är ofta i kontakt med flera av dem. Det är ingen tvekan om att de gör ett bra jobb. Men medarbetare kan oftast inte påverka om man jobbar efter fel idé, efter fel struktur eller andra ledningsfrågor - det kan vara flera skäl till resultatet.
Men socialstyrelsens undersökning, Elisabeth? Ska vi strunta i den? Du beskriver förvaltningens egen undersökning (VT 12/7) som visar bättre resultat. Är det den som gäller då?
Du skriver vatt det är annorlunda i politiken än i ett företag. Sannolikt är de så. I ett företag lägger man större vikt vid resultat av oberoende undersökare, än de resultat man kommer fram till själv.
De kan ju trots allt vara färgade av den goda viljan...
(Insändarsvar publicerat i Vimmerby Tidning)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar