måndag 9 augusti 2010

Skatt är skatt och inget annat

Svar till Johansson och Young, vänsterpartiet i Vimmerby.
Ni skriver att jag skriver slarvigt och det med viss rätt; jag har inte alltid exakta siffror, exakta formuleringar eftersom jag inte alltid får tag i allt referensmaterial.
Det är riktigt att sjukskrivna inte har, eller har haft, full ersättning för förlorad arbetsinkomst. Det är också riktigt som ni skriver att det är de tidsgränser som satts som är det viktiga. Tyvärr tror jag ibland att en stor del i frågan redan är känt och tar för givet att läsarna är insatta. Jag borde kanske upprepa dessa fakta varje gång ämnet behandlas.
Men jag vill rikta samma anmärkning mot er då ni skriver; "det är dessa tidsbegränsningar som tvingat svårt sjuka människor att gå till arbetsförmedlingen...fast de rimligen inte klarar av ett jobb på grund av sin sjukdom".
Det är faktiskt så att åtskilligt fler är i arbete nu än tidigare av den grupp som var sjukskrivna och att de som är svårt sjuka omförsäkras. Ingen svårt sjuk tvingas till arbete. Den skrämselpropaganda som de rödgröna drev i vintras har tystnat. Det utanförskap som många tvingades in i under den socialdemokratiska regeringen har i åtskilliga fall brutits.
En annan "skrämmande slarvig formulering" från Johansson/Young är att påstå att vi i Sverige aldrig haft en skatt på 102%. I nästa andetag skriver de "...det är så att för vissa med väldigt höga inkomster kunde den vara 102%...". En annan formulering "Glennfalk har blandat ihop skatt och marginaleffekt...".
Vad är detta för trams av politiker som ger sken av att vara pålästa? Skatt är väl skatt, oavsett om det fått prefixet "marginal"-skatt efter en viss uppnådd inkomst?
Att Astrid Lindgrens Pomperipossa-berättelse kan ha undgått vänstern är förstås nåt jag borde räknat med eftersom staten då under flera år beskattade inkomsttagare med mer än de tjänade. Sedan skriver Johansson/Young: "Ingen tyckte egentligen det var bra och därför gjorde man om systemet i samförstånd över blockgränserna..."
Vadförnågot? Det som vänsterpartisterna beskriver inte har skett, har sedan skett och dessutom har man sedan gjort om det som inte fanns, i samförstånd över blockgränserna...?
Beträffande kommentarerna om min person.
Ett kommunval är ett personval till stor del.
Ni tror att jag som person kommer att skada Vimmerby kommun om jag kommer in i fullmäktige.
Nåväl. Jag överlåter åt väljarna att fatta sina beslut rörande min person och hoppas att också vänsterns och de rödgrönas väljare funderar över sina kandidaters förmåga att driva Vimmerby kommun.
(Svar på insändare i Vimmerby Tidning)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar