fredag 27 augusti 2010

Vimmerby omkört som handelsstad?!

Jag är Vimmerbybo.
Och jag vet att jag inte ska skriva detta.
Flera kommer att tycka att jag antingen inte ska vara avundssjuk alternativt att jag inte ska kritisera sittande kommunstyrelse.
Jag vet att jag ska glädjas över Västerviks framgångar när det gäller etableringar av varuhus i stan. Och jag gör det verkligen för jag håller av Västervik och Västervksborna mycket.
När nu Biltema kom så lär det följas av fler. Biltema är en dragare.

Har någon kommunal tjänsteman i Vimmerby varit engagerad i att uppsöka handelsföretag för att diskutera etablering i Vimmerby?
Någonsin?
Eller har allt politiskt fokus lagt på försäljningen av Astrid Lindgrens Värld?
Är svaret ja så kan man undra hur det arbetet utförts, är svaret (mest sannolikt) nej så har kommunstyrelsen de gångna fyra-åtta åren gjort ett rejält misstag.
Vimmerby är sedan urminnes tider en handelstad med ett upptagningsområde på 30.000 människor, dubbelt mot vad som bor här.
Det området har decimerats betydligt, bilarna går snarare åt motsatt håll idag.
Frågan är om vi inte redan är omkörda; om inte Ankarsrumsborna åker till Västervik istället för som förr, till Vimmerby.
Den eventuella underlåtenheten att arbeta med etableringsfrågor - eller inkompetensen hos tjänstemän som är tillsatta att göra det, eller bristande direktiv, whatever... - kommer att kosta Vimmerbybor och handeln enorma summor i minskade jobb och intäkter.
Jag ger 100 kronor till den som kan visa ett enda möte med handelsföretagskoncern i kommunalrådets/kommunalrådens kalender.
Presentation, utåtriktat säljarbete, kommunikation - det är 100% kommunalrådsjobb och Vimmerby är i stort behov av detta.

3 kommentarer:

  1. Synd om kommunledningen missat i kontakterna med handelsföretag. Vet inte om etableringarna av Netto, Jem o fix, Cubus, Lindex, Jysk är föregångna av kommuninsatser eller om de kommit hit ändå.
    Men man får inte gråta över spilld mjölk för länge utan ta tag i problemet.
    Vi får ställa vårt hopp till MG som nytt kommunalråd och blir han inte det vore posten som näringslivschef lämplig. Vad sägs?

    SvaraRadera
  2. Jag citerar "God moral däremot, är inget som står högt i kurs i stadshuset idag.
    - Man efterskänker ränta på pengar man lånar ut till ett enskilt företag, endast det företaget och inget annat.
    - Man ämnar sälja ut kommunens egendom till underpriser, endast till den köparen och ingen annan.
    - Man antar anbud och sluter avtal med ”företagare” som fällts för avtalsbrott i tingsrätt och avtalsbrottet bekräftats i arbetsdomstol.
    - Man föreslår att anta anbud från en glassförsäljare utan F-skattsedel.
    Trots vad kommunens jurist säger; kommunen balanserar på gränsen till det lagliga i flera av affärerna ovan. Men vad mera viktigt är; när Alliansen på regeringsnivå förespråkar en hög moral och pratar om att de högavlönade industriledarna och statliga tjänstemännen ska besinna sig i sina ersättningskrav, uppvisar Vimmerby kommun all avsaknad av moral"

    jag undrar vad Glennfalk har för moralisk kompass???

    SvaraRadera
  3. Citaten ovan i Anonyms inlägg är från mig, ska väl förtydligas. Anonym undrar vad jag har för moralisk kompass och de flesta kanske kan tolka ut det av mitt inlägg.
    Men om jag ska redovisa hur jag lever efter min moraliska kompass kan jag väl säga som så, att jag försöker så gott jag kan. Jag lyckas inte alltid, det medges, jag tror inte någon människa alltid lyckas. Men ambitionen måste finnas och i de riktigt stora frågorna, framförallt när man hanterar andras pengar som en kommun, bör kompassen hos varje ledamot vara närvarande..

    SvaraRadera