torsdag 12 augusti 2010

Nya politiker i Vimmerby ger förnyelse

Svar till Lennart Beijer (v):
Lennart, du tycker det är märkligt att jag kritiserar den borgerliga majoriteten i kommunstyrelsen i Vimmerby.
Världen är snurrig, eller hur, när de rödgröna inte tycker att Alliansen ska kritiseras av egna partivänner…
Kanske att partipiskan viner hårdare i vänstern än hos moderaterna? Men mitt uppdrag är från väljarna i första hand. Det är där jag söker stöd och resonemang. Hos moderaterna har jag min värdegrund. Men det är inte tillräckligt att bara diskutera inom partiet. Det blir lätt en liten politiker-elit som fastnar i idéer och dogmer – något du kanske själv har erfarenhet av i Hultsfred?
Jag har under den gångna mandatperioden kritiserat beslut som enligt mig tas på fel värdegrunder, är dåligt underbyggda eller är felaktiga ur ett folkligt eller ekonomiskt perspektiv.
Det är just därför jag gått in i politiken; för att inte bara gnälla, utan också själv lägga tid och engagemang.
Det har inte varit bra i Vimmerby under fyra år. Varför inte medge det? Men att rösta in en rödgrön majoritet, som varit med i princip i alla beslut i de stora avgörande ärendena är inte lösningen. Det blir garanterat sämre. Bästa lösningen är att kryssa in nya politiker från Alliansen. För att få förnyelse.
Varför jag är så aktiv? Jag kanske har missuppfattat nåt men är det inte val den 19 september?
Opportunist? Det var en felskrivning som Hultsfredsbon Christian Oscarsson rättade i en insändardialog med mig för ett tag sedan. Oppositionell skulle det vara.
Och se, då blev pusslet kanske rätt?
(Ovanstående är svar på insändare i Vimmerby Tidning)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar