torsdag 11 februari 2010

Alf Wesik, lokalpolitiker och sociala medier

Alf Wesik, ledarskribent i Vimmerby Tidning, har en intressant ledare i dagens Vimmerby Tidning. Den handlar delvis om lokalpolitiker som bloggar, twittrar, facebook-pratar, mailar och sms:ar – men de kommer sällan till talarstolen i fullmäktige.

Jag vet inte exakt vilka han menar som idag sitter i stadshusets plenisal och inte vågar att gå upp i talarstolen. Jag förstår dock hans poäng.
Jag brukar säga att varje kommun har de politiker den förtjänar, de företag den förtjänar, den tidning den förtjänar och kanske också de människor den förtjänar.
Följer man den tesen och ser på den gångna mandatperioden så är vi inte bättre än nu.
Just därför är det viktigt att nya krafter engagerar sig och tar sig in i stadshusets plenisal och helst kanske också till nämnder och styrelser.
Vi måste få en förnyelse av lokalpolitiken i Vimmerby – och den gode Alf får väl se de sociala medierna som en förnyelse av lokalmediet. Jag tror mest på gott, faktiskt.
Kanske Vimmerby Tidning skulle bevaka de lokala bloggarna som finns och sammanställa en bloggspalt dagligen för att följa debatten och diskussionen? Det vore ett sätt att förnya tidningen, debatten och kanske också så småningom politiken.

2 kommentarer:

  1. Klok ide Micael. Upplever att jag både finns i talarstolen, gammelmedia och på nätet.

    SvaraRadera
  2. Peter, tror inte det var dig han menade. Å andra sidan finns det ju inte så många bloggare i plenisalen så vem är den stora frågan.

    SvaraRadera