torsdag 18 februari 2010

Sitter någon i skyddad verkstad?

Njaaa...har nu funderat en hel del på Omsorgsnämndens senaste miljonbantning, bara en och en halv månad in på året.
Jag skulle helst se att man preciserade vilka tjänster det rör sig om. Man skriver typ "5,75 tjänster inom äldreomsorgen" och man får lätt uppfattningen att det är operativa tjänster ute i verksamheterna.
Jag kommer vid tillfälle att föreslå att man delar in samtliga kommunala tjänster i "overhead" och "operativt" - det är påtagligt sällan, för att inte säga aldrig, som man ser att tjänster i administration berörs.
Här diskuterar man om en åldring ska få promenadhjälp en gång per vecka eller en gång per tredje vecka... ganska väsentligt då att förstå vad denna prutning står emot för annat viktigt.
Rent principiellt betalar vi för alla minuter av en kommunanställds arbetstid. Då borde också alla minuter granskas och prioriteras när man ska skära bort kostnader.
Tror jag ska ta en funderare kring några frågor inför valrörelsen:
- Hur många administratörer har Vimmerby per invånare jämfört med andra kommuner? Är vi fler eller färre?
- Hur många tjänster går åt till byråkratin? Måste man göra allt? Kontrollera allt? Need to do or nice to do..?
- Hur formuleras tjänstemännens förslag och utredningar; har de med prutningar i den egna administrationen eller är det alltid ute i verksamheterna det prutas?

Man ringde från tidningen igår och diskuterade min nya roll som politiker. Jag säger här som jag sa till VT: moderaterna ska först spika listan, och är jag med där kommer jag att jobba kraftfullt för att gemensamt med partiet ta fram ett lokalt valprogram som vi ska vinna valet på.
Det finns mycket kvar att göra i Vimmerby!

1 kommentar:

  1. Att jag försvarar administrationen är för att den behövs för rättssäkerheten. Men det finns ändå möjligheter att rationalisera, t ex slå ihop nämnder, köpa in , samverkan m andra kommuner.
    Önskar dig lycka till, du har en bred erfarenhet som kommer att vara till nytta.

    SvaraRadera