fredag 26 februari 2010

Äntligen, Vimmerby ska bli effektivare!

Huujedamej... har fått nog av Lets Dance på TV och sätter mig vid e-mailen.
Då damp det ned i inkorgen - förslaget på en ny, politisk organisation i Vimmerby kommun kommande mandatperiod. En tvärpolitisk utredning har lagt förslaget som vi i moderaterna ska titta på i mitten på mars.
Hinner bara ögna igenom materialet och fångade följande formulering: "Den kommunala processen upplevs som trög och skapar genom detta många långbänkar..."
Heureka!!!
Lagom till att jag, motståndare till både byråkrater och långbänkar, tar klivet in i lokalpolitiken kommer förslag om rationaliseringar av kommunens nämndorganisation för att snabba upp, bli bättre, bli effektivare.
Härligt!
Nu ska jag ta en kopp kaffe...

3 kommentarer:

  1. "motståndare till både byråkrater och långbänkar"
    Du ska få se att det inte går att komma förbi byråkrater och långbänkar, för den kommunala verksamheten är för komplicerad och lagstyrd - den är inte lika snabb som den privata. Varje stor förvaltning måste ha en chef, en sekr, en assistent/registrator och ev en kamrer. Detta kommer man inte ifrån för annars blir det rättsosäkert.
    Det papperslösa kontoret är långt borta, skrivelser mm ökar, i princip allt registreras, det gör inte datorn av sig själv. Skriv en motion så får du se om du får svar nästa månad, nej den kommunala verksamheten är inte som, låt mig säga - att beställa tryckpapper.

    SvaraRadera
  2. Du skriver "att det inte går".
    Jag tycker om det mesta i världen men just den formulering är den mest destruktiva som finns; den kan stjälpa idéer, drömmar, visioner och sätta folk i apati.
    När en katt går över vägen så får jag spotta tre gånger. När nån säger "det går inte" brukar jag möta det med att tre gånger säga:
    Jag tror det går!
    Jag tror det går!
    Jag tror det går!

    SvaraRadera
  3. Visst går det att gör rationaliseringar och nedskärningar, men du måste få med dig en majoritet av kf och där ligger problemet. Det beror framför allt på om alliansen får majoritet i valet-10, annars är det kört. Du kan lägga ihop nämnder och förvaltningar, med då får du ett demokratiproblem genom liten insyn från allmänheten/förtroendevalda. Den verkliga myndighetutövningen via djur-, livsmedel-,byggnadsinspektörer skulle kunna delas med närliggande kommuner och få spareffekt, men det får absolut inte bli sämre. Man vill inte bli matförgiftad, få tak nedrasade på sig och framför allt inte kunna stävja djurplågeri. Att det inte går, var lite för hårt skrivet. Så använd din energi.

    SvaraRadera