måndag 8 februari 2010

Netto!

Ja, inte affären som i och för sig har ganska prisvärda produkter här i Vimmerby. Utan netto i plånboken.
När jag räknar lönekostnader i företaget brukar jag, som ett överslag, räkna 50 % skatt och därefter 50 % socialt. Kanske i överkant i enskilda fall, men ofta blir det ungefär så, naturligtvis beroende på skattesats för den enskilde.
Så om någon medarbetare ska ha en lönehöjning på 1.000 kronor brukar jag räkna med att företaget måste budgetera med 1.250 kronor i skatt och socialt. Det ger en kostnad på 2.250 kronor för att få ut 1.000 kronor netto. Runt räknat.
Men för medarbetaren, och för mig, är det viktigast vad det ger medarbetaren netto.
Gå in på följande länk, http://jobbskatteavdrag.se/, och se vad jobbskatteavdraget har gjort netto.
Under dessa år har effekten på nettolönen varit påtaglig.
Finns det någon tidigare mandatperiod i modern tid som givit medborgarna sådan stor nettoökning av sin lön i plånboken, och då oräknat en gynnsam ränta sista åren?
Självklart förstår jag vad skatterna går till, och givet ska vi ha en bra och effektiv offentlig sektor, ett skyddsnät för individen och ett knippe andra allmänna åtaganden.
Inte desto mindre måste det vara attraktivt att arbeta, attraktivt att ta den där extra timmen, den där extra insatsen och få något för besväret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar