måndag 15 februari 2010

Mycket verkstad, lite hockey

Oavsett moderat eller socialdemokrat - varför i herrans namn måste man betala folks medlemsavgifter för att de ska bli medlemmar i ett politiskt parti och (kanske en förhoppning då...) därmed få deras röst?
Tråkigt att det nu tydligen skett hos moderaterna i Stockholm. Förhoppningsvis rensar man upp detta.
Jag inbillar mig att de politiska partierna har svårt att få medlemmar. I Vimmerby är det kanske tresiffrigt medlemstal i några partier, i flera säkert bara tvåsiffrigt. Fyrsiffrigt? Nej, man tvångsskriver säkert inte längre fackligt anslutna till socialdemokraterna som man gjorde förr i tiden...
Men meningen med att värva medlemmar genom att betala deras medlemsavgift måste ju vara att man då tror sig få fler röster. Ett kortsiktigt och märkligt resonemang.
Att bli medlem i ett politiskt parti, inbillar jag mig, gör man enbart om man känner en övertygelse av vad man anser är "rätt tänk" om ett samhälle man vill leva i, där man vill stödja just det partiets politiska idéer för att förverkliga ett sådant samhälle.
Att sedan som medlem gå vidare och aktivera sig på möten och listor innebär en hel rad av andra överväganden. Jag tror tid är en viktig faktor. En annan faktor är om de som idag är aktiva i partiet förmår nå ut med sina idéer. Fredrik Reinfelt och Anders Borg tror jag har stor del i att moderaterna växer, även om givetvis "nya" moderaterna innehåller en bättre politik än tidigare.
För mig personligen var det avgörande.
Jag attraheras av nya moderaternas idéer, där man vill ha med alla i samhällsbildningen och inte låta några stå utanför men samtidigt skapa motivation för alla att delta aktivt, exempelvis genom att arbetsinsats ska belönas. Motsatsen är att den 9:e, 10:e, 11:e timmen på jobbet ska beskattas så hårt att den inte är lönt att utföra. Styrkan hos nya moderaterna och alliansen är verkställigheten; det är lite hockey och mycket verkstad. Ovanligt, för att vara politiker. Men tillräckligt bra för att få fyra nya år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar