tisdag 16 februari 2010

Härlig klassisk sosse-retorik, Peter Högberg!

Peter Högberg (s) tycker jag förringar de problem några moderater i Sthlm orsakat genom att betala värvade medlemmars medlemsavgifter. Han undrar om detta problem också finns i Vimmerby och tycker man ska vädra ut i garderoben.
Härlig, klassisk gammelsosse-retorik, Peter!
Recept a la (s): Fokusera på pseudohändelser så folk får nåt annat att tänka på än att de bor i ett land som andra EU-länder tittar avundssjukt på just nu, eftersom vi ligger i topp i de flesta mätningar som kan sorteras under "sund ekonomi" (läs Dagens Industri de senaste veckorna).
Jag skrev följande kommentar till Peter på hans blogg nyss:

Hej Peter,

Självklart ska allt fusk utredas och bekämpas. Dock tycker jag att politik är för viktigt för att fragmenteras till att handla om enskilda politikers misstag. En debatt om när fackledaren Marjasin klippte samman kvitton för att få avdrag för privata utlägg, när Mona Sahlin blandade ihop sina och rikets kreditkort etc. skymmer ju andra viktiga frågor. Vi har människor som gör misstag i alla partier och jag tvekar att använda enskilda politikers klavertramp i en debatt. Jag hoppas och tror att moderaterna i Vimmerby, socialdemokraterna och alla andra partier, värvar medlemmar som är övertygade och betalar sin medlemsavgift själva.
Visst borde man kunna annonsera efter medlemmar, eller ge ut en tidning, eller annat för att få medlemmar. Jag tror att vårt gemensamma problem måste vara att över huvud taget engagera människor i politiken.

2 kommentarer:

  1. Och jag svarade
    Problemet är att det inte verkar vara en ensam människas misstag utan mer av ett system med bred spridning. Att det finns rötägg i alla organisationer och föreningar är jag väl medveten om.
    Genom att det är ett flertal som är inblandade så kommer frågan upp om det råder en viss kultur inom moderaterna som föder denna aktivitet.

    SvaraRadera
  2. Så är det nog inte, lika osannolikt som det skulle vara kultur/kutym inom socialdemokratin att förväxla egna kontokort med arbetsgivarens.
    Jag skulle bli mycket förvånad om socialdemokraterna satt detta förfarande i system.

    SvaraRadera