torsdag 4 februari 2010

Därför engagerar jag mig

(Första inlägget på min blogg.)
Jag läser detaljerna i den ranking över näringslivsklimatet i Sveriges kommuner som Svenskt Näringsliv genomfört och publicerade i maj 2009.
Detaljerna i enkätsvaren kom just nu på hemsidan och följande resultat noteras för Vimmerby (2004 års resultat inom parentes):
Allmänhetens förtroende 122 plats (62)
Kommunpolitikernas attityd till företagande 235 (31)
K. tjänstemännens attityd till företagande 255 (40)
Medias attityd till företagande 62 (3)
Skolans attityd till företagande 209 (30)
Kommunens service till företagande 230 (25)
Konkurrens från kommunen mot privat verksamhet 259 (112)
Vägar, nät, tåg 240 (130)
Tele och IT-nät 131 (37)
Tillgång till kompetent arbetskraft 167 (95)
Företagsklimatate i kommunen 243 (26)

Totalranking 225 (28)

Fortsätter denna trend så är Vimmerby snart sist/sämst i landet.

Nya människor måste engagera sig i kommunpolitiken, den måste vitaliseras, anställda i kommunen (över 1.600 människor, nära 25% av den arbetande befolkningen!) i kommunen måste få känna stolthet, engagemang, entusiasm, näringslivet måste få känna gemenskap med den offentliga servicen.

Vi som bor i Vimmerby måste få politikernas öra. Det saknas insikt, man lyssnar inte, känner inte in, kommunledningen med kommunalrådets ledarskap har de fyra senaste åren gett tondövheten ett ansikte.

En socialdemokratisk majoritet är inte lösningen - den kommer inte att förändra till det bättre.
Nya personer, nya namn, nya åsikter måste in i Alliansen lokalt. Det behövs en samlande kraft.

Lokal politik måste bli en mission för flera; fler måste engagera sig, våga säga sin mening och våga gå in i politiken.
Nu, om någonsin, behövs en kraftfull politisk ledning i Vimmerby som kan skapa en vision, samla och genomföra.

Därför kommer jag att engagera mig politiskt och dra mitt strå till stacken.

2 kommentarer:

  1. Den där undersökningen får man ta med en nypa salt. Hur har undersökningen gått till? Som jag ser det har väl Vimmerby kommun alltid stöttat näringslivet. Har inte Glennfalk, Håkan Karlsson, Sandström m fl fått som de velat?

    SvaraRadera
  2. Det är en enkät som går ut till alla företag och som man svarar på. Kryssfrågor från mycket dåligt till mycket bra ungefär. Sedan sammanställer man alla svar man fått in, jag tror det är ett tvärsnitt av alla företagare som svarar. Tycker nog att den kan tillmätas hög trovärdighet. Om jag alltid fått som jag velat? Du är nog väldigt ensam om den åsikten. I många ärenden har kommunen varit tillmötesgående, det både medgesoch uppskattas. Det finns många och mycket som är väldigt bra. Men det är i kommunikationen med oss, och verkställigheten, som man misslyckats nära nog hundraprocentigt. Tyvärr.

    SvaraRadera