fredag 26 februari 2010

Jag är glad över Vimmerbys flyktingpolitik

Det ringde en äldre man till mig i somras och tyckte det var bedrövligt att gamla banklokalen i Södra Vi skulle bli flyktingmottagning.
Ensamma flyktingbarn skulle få bo där.
Jag frågade vad han hade problem med.
Han svarade: Men vi behöver ju banken här...
Nånstans, i en underton, förstod jag att han inte gillade att den service han fick skulle läggas ned, till förmån för en flyktingbostad.
Jag ville inte debattera med honom, förstod att det skulle bli fel nånstans. Jag sa att han skulle ringa kommunen och framföra sina åsikter. Det ville han inte, han hade läst mina insändare i Vimmerby Tidning och tyckte jag kunde skriva om det.
Det gjorde jag inte då. Men nu gör jag det.
Det är två frågor: banklokalens vara eller inte vara, flyktingmottagningens vara eller inte vara.

Betr. banklokalen ska jag fatta mig kort: på nåt sätt borde man sätta en gräns för hur lite service en tätort ska ha. Vi subventionerar ju posten (dyrare att bära ut brev i glesbygd mot i tätort), vi borde också kunna slå ut centrala glesbygdskostnader på alla. Jag förstår att det i stort sett är den allra äldsta generationen som behöver bankkontoret, övriga fixar sina ärenden över nätet. Men så länge den generationen finns borde också deras service finnas.

När det gäller flyktingar är jag glad över Vimmerby kommuns flyktingpolitik. Däremot inte över hur de genom åren har tagits emot i Sverige, men det är en annan fråga.
Alla människor som flyr från något borde få en fristad vart de än tar vägen i världen. Det är humanism. Den som inte kan tänka sig in i en sådan situation tycker jag saknar inlevelseförmåga. Att komma till ett främmande land med barn och familj, att ta det steget från släkt och uppväxtmiljö, till annat språk, till annan kultur - den människan flyr något mycket hemskt. Den människan måste få en fristad.
Att Vimmerby öppnar för flyktingar och, förhoppningsvis, hjälper dem tillrätta här är ett kvalitetstecken på vår kommun. Men vi borde ta detta ett steg längre. Vi har otroligt många duktiga invandrare i kommunen; yrkesmän och kvinnor, engagerade, medvetna, arbetsvilliga.
Vi har en stor resurs som vi bör ta tillvara och integrera positivt i vårt samhälle. Mångkultur skapar dynamik, utveckling och - frihet. Vi måste se till att de lär sig svenska snabbt och kommer ut i arbetslivet. Här måste analyser och planer gå hand i hand med deras egen förmåga och vilja.
Dock; när flyktingar bär med sig en religion som innebär förtryck av en annan människa ska våra regler för mänsklig samlevnad gälla för dem som för oss alla. De är fattade i demokratisk ordning och ska omfatta oss alla.
Religionsfrihet kan bara gälla om den inte innefattar förtryck och ofrihet för den enskilde människan. Vi kan inte ge frihet till något som tar vår frihet.
Det är överväganden som jag tycker är viktiga när vi nu debatterar om vi ska acceptera "burkor" i skolan, men inte "huliganluvar" på fotbollsmatcher.
Att bli identifierad, att mötas och samtala med röst, ögon, minspel är en viktig del i vår kultur som jag villbehålla.

3 kommentarer:

  1. Rasmus, jag har läst ditt svar på min blogg och jag vill säga: jag är inte historielös. Du är 23 år och uppväxt i ett fritt samhälle med stark tillväxt och framförallt stor frihet. När jag var liten fick jag pappas brev till mamma upplästa för mig. Flera var från norska gränsen. Där han låg i snöbivak vid den svenska gränsen nazisterna. De var viktiga dokument i föräldrarnas försök till uppfostran. Du har säkert hört det förr och suckar nu högljutt, inte desto mindre är det sanning för de flesta människor.
    Det må vara så som du kanske hävdar, att ni inte är nazister. Dock associerar ert partinamn och er flykting- och invandrarpolitik väldigt starkt till nazism och rasism. Är jag för rakt på sak?
    Jag har den uppfattningen också om kommunism. Historien har lärt oss hur kommunisterna ser på samhällsbildning och demokrati, historien har också lärt oss hur nazisterna ser på individer och folk med annan hudfärg, annan nationalitet. Ska vi glömma historien? På vad sätt skiljer sig dagens Nationaldemokrater mot 1940-talets?
    Betr. invandringen; vad är du rädd för? Jasså, kom det över 100 000 invandrare? So what? Det viktigaste är väl att de gör samma nytta som vi andra, att de trivs här, betalar sin skatt och mår bra och tillför sin kompetens. För min del får du gärna ta in en halv miljon eller ännu fler. Frågan är inte hur många, frågan är hur de kan verka, leva, arbeta och bo här.
    Kan en svensk kvinna gifta sig med en grekisk man i din värld, Rasmus? Vad blir deras barn i din värld? Hur kan EU fungera i din värld?
    Jag skulle bli bestört om mina barn inte kunde bosätta sig i Frankrike bara för att de inte är fransmän eller fransyskor. Håll med mig Rasmus, att du innerst inne tycker det låter absurt. Säg det för dig själv: ingen människa på planeten får flytta, bo och verka i ett annat land. Säg det igen. Hur tycker du det låter…? Lite som gammelsovjet, va? Inte ens kineserna vidmakthåller den inställningen längre.
    Men det är ett signum för Nationaldemokraterna och ett signum för Nationaldemokraterna i Vimmerby.
    Det som gör mig så förundrad är att ju mer upplysta vi blir i samhället, så alltid finns det någon liten klick som vill dela upp mänskligheten i ”vi” och ”dom”. Inte konstigt det blir krig i världen.
    När du pratar flyktingar Rasmus, så önskar jag att du fått prata med min far (tyvärr lever han inte längre) som låg vid fronten mot Norge och såg hur flyktingar kom barfota, barbenta i skarsnön, blodiga, uthungrande, flyende.
    Han hade säkert velat titta dig i ögonen när du skrikit: ”Vänd om, detta är vårt land, här är ni inte välkomna!”
    Dramatisering? Ja, för somliga, men för många är det lätt att bilda sig en bild av hur landet skulle se ut med Nationaldemokrater vid makten.
    Betr. invandrarpolitiken (till skillnad mot flyktingpolitiken) så tycker jag vi ska kontrollera invandringen generellt, men inte av samma skäl som du. Utan för att vårt samhälle inte klarar att ta emot alla på ett värdigt sätt. Det är ut deras perspektiv inte värdigt att de får gå sysslolösa, apatiska och utan framtidsdrömmar medan våra byråkratiska kvarnar mal långsamt. De måste få möjlighet att utöva sina yrken, att snabbt lära sig språket och att snabbt klara sitt eget uppehälle eftersom det är det de innerst inne vill. De vill klara sig själva! Det är svensk byråkrati och svenska tillkortakommande som gör att de inte klarar sig så bra som de vill.
    Jag hoppas verkligen att de svenska väljarna ser var problemet egentligen sitter; i vår egen sega byråkrati och svaga verkställighet.

    SvaraRadera
  2. Du har en välvillig och human inställning till invandringen/flyktingarna men tyvärr leder det Sverige i bekymmer. Det finns inget land i världen som lyckats integrera så stora grupper invandrare som Sverige tar emot i förhållande till befolkningen. Vi får getton som i andra länder, som lever sitt eget liv, förmodligen bättre än i sitt gamla hemland visserligen, men de "tillför" om man får säga det inte så mycket. Är man analfabet, som många är, tar det tid att komma in i det avanserade svenska arbetslivet. Det är bl a dessa synpunkter som gör att SD går framåt.

    SvaraRadera
  3. Håller med dig om att invandrarpolitiken är misslyckad. De som lider mest av detta är invandrarna själva. Jag hoppas att Alliansen kan förändra den, så att invandrarna flyttas från socialförvaltningen till arbetsförmedlingen. Jag tror att de inget vill hellre.

    SvaraRadera