fredag 12 februari 2010

Ta tåget halvvägs, lifta halvvägs...

Kalmar Läns Trafik (KLT) och tågoperatören Veolia gjorde upp för några år sedan.
20 MIO kronor billigare lär de ha blivit att byta ut SJ mot Veolia för KLT.
Kanske är det 40 MIO dyrare för alla resenärer när kontraktstiden gått ut?
Trots att få passagerare kommer fram i tid, trots att tågen ofta inte går alls, ofta ersätts med buss halva vägen och passagerarna får stå i Kisa-rondellen och lifta kostar detta, vad jag förstår, inte Veolia något.
Inget vite döms ut, allt bara fortgår…
Själv åker jag numera buss till Mariannelund, tåg till Nässjö och därefter tåg till Stockholm när jag ska åka kollektivt istället för bil till huvudstaden.
Efter KLT:s formidabla upphandling får jag numera åka 8 mil på tvären först, innan jag kan ta de 30 milen norrut.
Fråga mig inte hur lång tid allt tar.
Jag vet bara att då jag förut kunde åka fram och tillbaka till Stockholm och ha en hyggligt lång arbetsdag där för att vara hemma igen på kvällen, så är det knappast längre möjligt.
Om jag inte ska riskera att få lifta i Kisa-rondellen…
Hela den här affären är exempel på mycket, men framförallt att det saknas kompetens i avtalsskrivningar alternativt kompetens i ansvarsskrivningar hos KLT.
I flera fall har jag på mitt företag fått skriva ansvarsförbindelser i samband med uppdrag; 10 dagars försening av leverans resulterar i 10 procent avdrag på priset, 20 dagar 20 procent etc.
Uppenbarligen är det inget som föresvävat KLT eller har man sådana men inte låter dom träda i kraft?.
Tyvärr i så fall, för oss resenärer.
Vet någon när avtalet går ut?
Går det någonsin ut?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar