måndag 1 mars 2010

Undersökning om kommunens service

Har precis fyllt i SCB:s undersökning om bemötandet hos Vimmerby kommuns förvaltningar.
Som kund till en rad förvaltningar hade jag mycket att fylla i, det tog en stund.
Det är företag i Vimmerby som haft ärenden nyligen i den kommunala hanteringen som fått enkäten.
Varje nämnd gör sin undersökning och man fyller i den på nätet - tar som sagt en stund att göra den, om man också ska fundera lite..., och jag gör det bara av ett skäl: att kommunens tjänsmemän ska få en feedback på sitt arbete.
Egentligen tycker jag att tjänstemännen borde få återkoppling av politikerna, som rör sig ute i samhället och kanske hör sådant som inte är tillrättalagt.
På en skala 1 till 10 tror jag man får ett samlat snittbetyg på den under halvan.

I vissa fall kanske oförtjänt, för vissa förvaltningar är riktigt bra.
Jag tycker exempelvis att Räddningstjänsten (brandkåren, brandtillsynen) är bra. Framförallt skiljer sig attityden.
Här har vi en förvaltning som verkligen kan sägas ha kontrollfunktioner. Men man har också uppfattat att man har en funktion som kallas service och som innebär en positiv och glad attityd i kontakterna med sina kunder (företagarna, kommuninvånarna).
Tillgänglighet är en annan faktor. Det är viktigt att en servicefunktion/säljande funktion är tillgänglig för mottagaren/kunden.
Ju mer tillgänglig tid, ju mer service.
Ska bli spännande att se vad kommunens förvaltningar gör av den här undersökningen, som ska vara klar och sammanställd innan semestern, som jag uppfattade det.

1 kommentar:

  1. Tommy Lindström7 maj 2010 kl. 14:11

    Trevligt att någon äntligen har upptäckt vårat sätt att arbeta mot/med våra kunder. Vi har en klar strategi kring hur vi skall förhålla oss till våra kunder, även i vår myndighetsutövning. Service och tillgänglighet är ledord som ofta tas upp och diskuteras inom våran förvaltning.
    Tack Micael för din kommentar, den "värmer".
    Tommy L

    SvaraRadera