fredag 3 september 2010

Flytta tillbaka gränsen för "chock-reklamen"

Reklammänniskor brukar få göra allting, med argumentet att "chockar det, så märks det".
Ungefär så var väl Strategin för Sverigedemokraternas första film (som nu omarbetats) och man kanske till och med kan göra reklam om flytvästar dagen efter Estoniakarastrofen. Bara för att synas.
Jag gillar inte det här.
Nytt exempel är nu aktuellt: Tele 2:s senaste reklamfilm på temat "Mobbing".
Mobbingen är ett starkt problem i skolan.
Många barn för oerhört illa av att vara utestängda, övergivna och - mobbade.
När nu Tele 2 kommer med en reklamfilm som bygger på mobbing så tycker jag att gränsen är nådd, reklamvärlden måste ta ett steg tillbaka.
Barn- och elevombudsmannen vid Skolinspektionen, Lars Arrhenius, är mycket kritisk till budskapet i reklamfilmen, och säger till tidningen Resumé:
"Hur ska skolorna lyckas få stopp på mobbning när samhället, i det här fallet Comviq, förmedlar ett helt annat budskap till barnen? Lagen säger att barn, elever, föräldrar och lärare gemensamt ska arbeta förebyggande mot mobbning. Skolornas arbete försvåras avsevärt genom en sådan reklamfilm. Signalen från Comviq är tydlig: ”Att mobba varandra är okej." skriver han i en debattartikel i Aftonbladet. Bakom filmen står den genom åren mycket prisade byrån Forsman & Bodenfors.
Se reklamfilmen Här. och bilda dig själv en uppfattning.

1 kommentar:

  1. Gör som 600 andra, stöd BEO och Skolinspektionens satsning "0K Skola - för en skola med 0 kränkningar" på Facebook. Läs mer nedan:

    http://www.skolinspektionen.se/sv/BEO/Nyheter/0K-Skola---for-en-skola-med-0-krankningar/

    SvaraRadera