måndag 6 september 2010

Rätt skatt till rätt pensionär

En sjukpensionär kom framt ill mig i lördags, när vi stod utanför Dressman i Vimmerby och höll valmöte:
- Varför ska jag beskattas så hårt som pensionär när jag jobbat och slitit ut mig hela livet?
Han var 62 år, skadad i nacken efter jobb i trä - och metallindustrin. Som sjukpensionär hade han 8.000 krornor.
Jag tycker han är ett bra exempel på att man inte generellt kan sänka skatten för alla pensionärer, utan för vissa. Man kan inte dra alla över en kam.
Åtskilliga pensionärer, 2 av 10, är miljonärer när de inträder i sitt 65:e år.
60 procent av landets förmögenhet finns hos pensionärerna.
Varför ska dessa ha ett "jobbskatteavdrag"? Så betungande är inte deras skatt idag.
Min personliga uppfattning är att sjukpensionärer som denne 62-åring borde ha skattebefrielse, liksom de gamla pensionärer som enbart har garantipensionen.
Rikta "jobbskatteavdraget" till dom och det blir bra.
Jag hoppas och tror att Allians´-regeringen kommer att se det så 2011 och framåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar