tisdag 28 september 2010

Frågor mår bra av att tumlas i folkviljan

Mailen, breven och telefonsamtalen rullar in.
En sa: "Jag vet inte om jag ska gratulera eller beklaga, det blir inget lätt jobb att ändra besluts- och arbetskultur i Vimmerby..."

Jag är medveten om att ett kommunalrådsjobb inte är lätt.
Det är för det första offenligt.
Politiker nagelfars och granskas varje dag.
Min filosifi har varit att inte försöka gömma mig.
Jag får ofta kritik för att jag som företagare är/varit för offentlig, "det kan förstöra dina affärer" som någon sa.
Jag delar uppfattningen till en del, men samtidigt vill jag att folk inte ska klaga i det tysta utan kliva fram och argumentera för sin sak. I Vimmerby är det många som är bra på det.
Nyss framlidna insändarskribenten Margaretha Brodd till exempel. Visst kan man väga hennes argument. Men att hon klev fram och sa sin mening är hedervärt och rätt.
När politiker gömmer sig, för media, för kritik, för opposition - det är då det går som sämst.
Jag tror på öppenhet, att möta media, kritiker och opposition direkt, i varje fråga. .
Många bollar i luften går enligt min erfarenhet bra, men då måste man regelmässigt och effektivt plocka ned en och en, varje dag, varje timme och se till att de kommer i rullning.
Frågor och spörsmål är inte en lagervara, de ska inte hamna på långbänken i åratal som exempelvis VIF:s konstgräsplan.
Frågor och spörsmål är heller inte en dagsfärsk vara, som måste avgöras på stubinen, som exempelvis ALV-affären.
Jag jobbar oftast snabbt själv, vill ha saker gjorda och utförda - men en del spörsmål mår bra av att tumlas runt i folkviljan (dock med deadline!) eftersom beslutet och genomförandet därefter kan gå så mycket enklare och det finns en majoritet med på tåget.
Vi har alla olika sätt att göra saker och ting på.
Vi har i Vimmerby nu prövat ett av sätten i några mandatperioder, det ska bli roligt och en utmaning att försöka pröva nya vägar i den kommande mandatperioden.
Någon sa alldeles nyligen, när jag föreslog en speciell ordning, att "så har vi inte gjort förut".
Jag svarade att "förut" har inte vunnit detta val.
Jag tror att många politiker i alla läger måste inse det; "förut" har inte vunnit detta val utan det som vunnit detta val är "förnyelse".

Jag kunde i min vildaste fantasi inte drömma om att jag skulle bära med mig ett sådant folkligt stöd in i politiken, in till kommunalrådsjobbet!
Det är fantastiskt!
I februari mobiliserade jag på flera plan för att ta mig till en plats i kommunstyrelsen, bland annat denna blogg.
Visst, jag har jobbat hårt i valrörelsen. Men mycket jobb har utförts av mina sympatisörer; människor i alla byar och tätorter, i alla bostadsområden, som fått valaffischer på sin dator, skrivit ut och satt upp överallt.
Alla dessa har varit mitt stöd, mina kritiker, mina "valarbetare".
Mailen har kommit in med kommentarer på insändare, med berättelser och med uppmuntran.
Jag kan inte nog tacka alla som argumenterat för mig, stöttat mig.
Stort och varmt tack alla!

3 kommentarer:

  1. Grattis och lycka till!
    /Silja

    SvaraRadera
  2. Som du kanske vet, så delar jag inte dina politiska åsikter, men jag vill ändå skicka dig de allra hjärtligaste gratulationer till framgången i kommunvalet i Vimmerby.
    Jane Berggren

    SvaraRadera