tisdag 21 september 2010

I väntan på personvalskryssen i Vimmerby...

Tisdag förmiddag i Vimmerby och en spänd förväntan på att kryssen på alla valsedlar ska bli färdigräknade.
1.326 fler röster (totalt ca: 2.500 av ca: 9.000 röstande) har noterats på moderaterna detta val, jämfört med 2006.
Sex platser i fullmäktige har blivit tretton!
Med tanke på hur det har gått för centern och kristdemokraterna, kan man nog inte räkna med att det är många röster som lagts, som speglar röstandet till riksdag. Effekten är nog helt kommunal; vi moderater har drivit en bra valkampanj och jag tror många, som röstat på andra partier i riksdag och landsting, har valt vår valsedel i kommunen.
Det visar på förtroende.
Och det visar på behov av förnyelse.
Gudrun Brunegård (kd), Tomas Petersson (m), Jan Henriksson (s) och Carl-Axel Centerstig (c) var ju alla framträdande i den gamla kommunstyrelsen, och resultatet i valet tror jag är en reaktion på affärer, beslut och bristande kommunikation.
Man har i många stycken själva lagt grunden till resultatet och jag vill samtidigt säga; det är inte ett lätt jobb att vara kommunpolitiker.
Men det borde vara lätt att säga: vi gjorde fel, vi tänkte inte rätt, vi ska rätta till.
Bäst tror jag Tomas Petersson har klarat sig, mycket tack vare att han och moderaterna före valet gick ut och just medgav att man inte skött ledningen av kommunen lyckosamt.
Just den analys moderaterna gjorde före valet; medgav bristerna, tog nya tag, snickrade ihop ett offensivt valmanifest samt att nya politiker, bland annat jag själv, Ylva Sandström, Morgan Esping, Håkan Karlsson med flera tog plats bland de tio främsta gjorde att moderaterna fick förlåtelse och en ny chans.
Det visar att det är viktigt att politiker är självkritiska och medger felgrepp.
Centern valde att för andra gången i rad byta kommunalråd mitt i mandatperioden. Jag tror väljarna ser igenom detta, och det är synd att Per-Åke Svensson, en positiv och engagerad kraft, fick ta nederlaget. Jag hoppas Per-Åke skakar av sig detta och jag ser fram emot att samarbeta med honom och de andra centerpolitikerna som exempelvis Ingela Nachtwei-Nilsson.
Hos kristdemokraterna har jag mött många engagerade politiker. Men även här tog man inte bristerna i exempelvis information och folklig förankring, på allvar. Någon offentlig ånger fanns inte, tyvärr.
Jag hoppas dock inte att man ger upp. Ledarskapet i (kd) består av flera kompetenta politiker som jag gärna samarbetar med.
Börje Forss i folkpartiet drabbades inte. Partiet är inte stort lokalt. Men Börje är en tillgång i många frågor och i skolfrågorna brinner han. Han borde få större utrymme i debatten tycker jag.
Inom socialdemokratin har de två ledarna Jan Henriksson och Peter Högberg delat upp engagemanget; Högberg i landstinget och Henriksson lokalt. Jag känner Jan som en mycket trevlig och engagerad person.
Det finns många röster att lyssna till också hos de rödgröna, och Jans bedömning i Vimmerby Tidning idag att det nu blir fler ideologiska resonemang tror jag stämmer väl.
Caroline Axelsson, miljöpartiets kandidat, är för mig en ny bekantskap och jag är imponerad över hennes engagemang och kunskap. Krister Segergren (mp) har tidigare tagit sitt engagemang i KF på allvar och jag ser att Caroline också kommer att göra det. Jag tror hon blir en stor tillgång i debatten i nya fullmäktige.
Caroline utmanade oss i de etablerade partierna om ungdomsrösterna i Vimmerby och vi måste föryngra. Inom moderaterna måste just rekryteringen av yngre människor till 2014 års kommunala val börja nu. Det är en mycket, mycket viktig fråga för oss.
Miljöpartiet äger inte ensamma miljöfrågorna; moderaterna är mycket framgångsrika i sin miljöpolitik, liksom också centern och kd. Man måste koppla realism till miljökampen.
Men jag respekterar miljölpartiet och dess framtidstänk, jag instämmer personligen i flera av deras krav. Dock brister realismen; folk måste klara sin vardag, främst på landsbygden.

Varför resonerar jag kring de politiska tillgångarna i Vimmerbys nya fullmäktige?
Jo, det är viktigt att vi samlas, att vi lyssnar, och att vi ser de kompetenser olika politiker har.
Jag hoppas att jag fått många kryss av väljarna i deras personröster.
Jag är beredd att på heltid ta ledarskapet i kommunen och driva Vimmerby framåt.
Jag har deklarerat före valet, och deklarerar också nu:
- Vimmerby kommun är viktigare än moderaterna.
- Vimmerby kommun är viktigare än Micael Glennfalk.
- Vimmerby kommun är värd de bästa kompetenserna bland politikerna.
Därför är min ambition att medverka till ett brett samarbete i Alliansen i Vimmerby.
En Allians som lyssnar till alla goda förslag från alla politiker och medborgare, och där förslagen är huvudsaken, inte vem som lägger dom.
Prestigen har aldrig stått högt i kurs i min värld.
Vimmerby kommun har enorma förutsättningar.
Medborgarna här är värda att bo och arbeta i en framgångsrik kommun.
Jag ska dra mitt strå till den framgången, var så säkra!

3 kommentarer:

  1. Får även jag gratulera till era och dina framgångar i valet. Vet att inte kryssen är räknade men om du inte kryssas in vore det märkligt. Kan meddela att kommer sitta långt ner i fullmäktige men jaga dig i frågorna. :)

    SvaraRadera
  2. Hej Peter. Tack för gratulationen.
    Jo, jag har nog räknat med dig där i bänken och du kanske inte tror det (?), men jag älskar att debattera ;-)
    Vill det sig illa får vi väl stå kvar där du och jag ensamma på natten när alla andra gått hem...eller gå ut och ta debatten utanför dörrarna...
    Skämt åsido; jag gillar aktiva människor. Oavsett partifärg. Vi ska lägga oss i och deklarera vad vi tycker. Där har vi ett gemensamt problem tror jag. Vi måste få till en återväxt och ett engagemang för politiken bland unga och medelålders i Vimmerby.

    SvaraRadera
  3. Håller med dig. Leif Carlsson har gjort ett bra arbete med att utveckla fullmäktige till det bättre. Men som du säger så krävs det av oss ledamöter också. Det finns en kommun (kommer ej ihåg vilken) som tagit hjälp av en retorik expert för att få ingång och hjälpa ledamöterna. Med den nya organisation finns det iallafall förutsättningar till ett livligare fullmäktige

    SvaraRadera