fredag 24 september 2010

Fundering kring ett län utan jämnvikt?

I tisdags sa man onsdag. I onsdags sa man torsdag. I torsdags sa man fredag.
Idag konstaterar jag att Vimmerbys personröster räknas först måndag.
Jag dristar mig att utropa: "Som vanligt är Vimmerby sist..."
Nu vet jag att det inte är någon medveten politik från länet generellt, att Vimmerby alltså ska vara sist, eller kanske riktigare norra länet alltid eftersatt.
Men när jag jobbade som journalist på länstidningen Östran upplevde jag att norra länet minsann behandlades styvmoderligt.
Ser man till Radio Kalmar så har man tjockt med folk runt Kalmar - i Västervik sitter reportern Lennart Ackling ensam.
Ska man satsa i landstinget så är det södra länet som får resurserna.
När polisen funderar så funderar man tio till Kalmar, en till norra länet.
Och när Valmyndigheten ska räkna personröster, ja då till hör Vimmerby-Västervik den grupp på tre av tolv som räknas sist...
Varför blir det så?
Är det konstigt att man får känslan av utanförskap.
Kanske är det inte så när allt skärskådas, men ändå - känslan finns där och har funnits länge.
Jag har lärt mig att lita till känslor. Många gånger är den första känslan rätt.
När jag tänker "norr eller söder" i regionfrågan så känner jag norr.
Nu, i politiken, får jag stora möjligheter till insyn och engagemang.
Nu finns det möjlighet att sätta fakta till känslan.

Och... det känns bra inför räkningen av personvalsrösterna på måndag. Skulle tro att Västerviks resultat tar till lunchtid och att vi börjar få resultat av kryssen i Vimmerbys 14 valkretsar efter lunch.
Du kan själv följa det hela på www.val.se.
Själv tar jag den första lediga helgen sedan semestern.
En riktigt skön familjehelg.
Phuu...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar