fredag 10 september 2010

Gärna en stadsfest i Vimmerby

Jag säger ja till en stadsfest i Vimmerby.
Det är många Vimmerbybor som vill ha en stadsfest. Jan Henriksson (s) har hakat på och nu föreslagit att så ska ske.
Min fråga är: hur stor chans är det att den ska lyckas, att den ska kunna fortsätta, att den ska bli en succé om vi sätter in Vimmerby kommun som arrangör?
Ledarskapet de senaste fyra åren pekar mot ett misslyckande i den här typen av frågor – det visar inte minst handläggningen av torget.
Henriksson sitter med i kommunstyrelsen och har där haft chansen i fyra år att komma med förslaget.
Nu kommer han, två veckor före valet.
Nu ska vi blunda för socialdemokraternas valtaktik och istället fundera på; ska kommunen arrangera en stadsfest eller ska man överlåta det till privata aktörer?
Jag föreslår det senare, det visar inte minst musikentreprenören Håkan Waxegårds inträde i Eksjö, där han dragit igång stadsfester och arrangemang som lockar tusentals.
För det är så att entreprenörer brinner, (det är få politiker som gör det) och entreprenörer skapar ett levebröd som ger många andra också levebröd. De skapar engagemang, överlevnadsinstinkt och utvecklingspotential.
Ska Vimmerby få en stadsfest värd namnet så bör vi försöka engagera en privat entreprenör att alliera oss med.
Och som kan aktivera också föreningslivet.
Vi ska vara återhållsam med de kommunala utgifterna. Vi kan istället för rena bidragspengar underlätta kontakter, ha en positiv attityd och hjälpa till med sånt praktiskt som en kommun är bra på. Om ledarskapet i Vimmerby lyckas få sina entreprenörers förtroende så skapas nog en stadsfest av bara farten.
Men då måste man givetvis ha ett företagsklimat där entreprenörer kan växa.

2 kommentarer:

  1. När det gäller stadsfesten i Eksjö så är den finansierad till stor del av bidrag från kommunen som är styrd av Alliansen. Överskottet verkar inte gå tillbaka till kommunen. Så jag vet inte om Eksjö stadsfest är ett så bra exempel på en privat entreprenör eftersom det är finansierat med mina skattepengar.

    SvaraRadera
  2. Så mycket folk som det kommer dit tycker jag inte att det behöver skickas med kommunalt bidrag. Då kanske man har fel upplägg. Inte näödvändigt med 70 artister menar jag, kanske kan vara färre för att ändå bli en bra stadsfest.
    Oavsett vilket, tror jag en privat entreprenör behövs i sammanhanget för att det ska bli bra.

    SvaraRadera