måndag 20 september 2010

Vi måste vara ödmjuka i vår framgång

Måndag eftermiddag i ett halvklart Vimmerby.
Många medier vill ha kommentarer av mig till moderaternas, som man säger, "jordskredsseger", i Vimmerby.
Och varför centern och kristdemokraterna gick så mycket bakåt.
Lokala val är personval. Det har visat sig på många platser i Sverige och det visar sig även nu i Vimmerby.
Jag tror valresultatet är en önskan om förnyelse.
Jag skulle bli förvånad om personvalskryssen, vars resultat kommer onsdag, skulle visa nåt annat.
Analysen av centerns och KD:s valresultat ska de få göra själva. Jag känner inget behov av att delta i den.
Kommunalrådet Per-Åke Svensson (c) ringde mig i morse och gratulerade till framgången. Jag uppskattar den gesten.
Och jag känner också stor tillförsikt inför ett samarbete med både centern och de andra allianspartierna i den nya kommunstyrelsen, som bara ska bestå av nio ledamöter.
Jag är starkt för Allianssamarbete. Tyvärr har ett sådant inte fungerat tidigare i Vimmerby, undantaget någon månad innan valet.
Det "borgerliga samarbete" som varit tidigare varit har inte räckt.
Jag vet att också kristdemokraterna och folkpartiet saknat ett djupare samarbete.
Jag vill medverka till att det sker och att vi kan bilda en Allians värd namnet.
Vi moderater måste vara ödmjuka i vår framgång.
Det är ett mycket stort förtroende vi fått av väljarna - ett förtroende som i andra änden innebär att vi ska leverera.
Jag vill kroka arm med de goda krafterna, både inom och utom partiet.
Med gemensam kraft måste vi göra Vimmerby framgångsrikt igen.
I det arbetet ska vi moderater ta vår del av ansvaret.
Jag är övertygad om att både Per-Åkes, Börje Forss och Gudrun Brunegårds partikamrater kommer att göra detsamma.

1 kommentar:

  1. Grattis Michael! Om jag bott kvar i Vimmerby hade du fått även min röst!

    SvaraRadera