måndag 27 september 2010

Jag räknar med fortsatt kritisk granskning!

Jag har fortfarande inte hämtat mig...
Man blir både ödmjuk och peppad av ett så stort stöd som jag fick i valet.
Jag är överväldigad över det förtroende som Vimmerbyborna visat mig. 13% av alla som röstat har satt sitt kryss för mig och jag tror att det samtidigt är ett kryss för förnyelse.

Vi i Vimmerby har under flera år sett klyftan öka mellan politikernas beslutsrum och folket på gatan.
De politiker som säger att det är inbillning och floskler får nu svart på vitt; väljarna har sagt nej till det gamla och vill ha något nytt.
Jag kunde inte fått ett bättre stöd än de drygt 1.300 kryss jag nu fått i valet.
Att gå in i det politiska arbetet och att gå in i en kommunal administration med det starka stödet är få förunnat. Tidningarna berättade i eftermiddags för mig att det sannolikt var det tredje bästa personvalet genom tiderna i landet.
Jag kan inte se att någon kan vifta bort detta faktum och jag tror också att jag behöver allt detta stöd när vi nu ska börja förnya och arbeta fram en bättre kommun.
Vi moderater gick till val på ett valmanifest vi döpt till "Vi vill göra Vimmerby bättre" och jag är säker på att alla väljare 2014 kommer att stämma av vårt läge då med det vi lovat.
Det skulle jag gjort själv.
Jag känner att vi alla moderater i kommunen nu står eniga och fast beslutna att förverkliga våra ambitioner.
Jag gläds åt nya namn som kryssats fram i moderaterna: Ylva Sandström, ett positiv och stark kvinna som lyftes fram i personmvalet, Håkan Carlsson, driftig företagare likaså. Nestorn Leif Carlsson fick ett ökat stöd jämfört med förra valet vilket visar att väljarna vill ha erfarenheten med på tåget.
Några andra saker jag gläds mycket åt i personvalet:
Per-Åke Svensson fick stort förtroende i centern, liksom Ingela Nilsson-Nachtweij. Det är två centerpartister som har energi och vilja till förändring.
Jag har sagt det förut och jag säger det igen; jag har stor respekt för den kompetens som Elisabeth Lago-Nilsson och Göran Gustafsson i kd besitter. Båda kom också högt i personvalet.

Det formella återstår, men Alliansen har tidigare varit överens om att största borgerliga parti tillsätter kommunalråd.
Då är mitt mål att bidra till en stark Allians.
Alliansen ska vara betydligt starkare och mer sammanhållen inför valet 2014 än den var inför detta val.
Samtidigt hoppas jag på en stark opposition, en stark debatt.
Jag har kritiserat Alliansens arbete under de fyra gångna åren och själv fått kritik för det. Valresultatet nu att fler haft samma kritik.
Jag räknar med att den kritiken och granskningen fortsätter inom Alliansen, också när jag sitter i kommunstyrelsen och att vi lär oss lyssna på varandra, släpper prestigen och sätter Vimmerby före våra egna taburetter.
Vi behöver alla goda krafter och jag tänker använda mitt stora väljarstöd till att samla dom för en gemensam framgångsrik kommun.

1 kommentar:

  1. Grattis till Din stora valframgång!
    Hoppas särskilt att du, genom dina erfarenheter från företagsvärlden, ska få hit fler företag och dessutom inspirera vimmerbybor att starta nya. Avsätt mycket tid för detta.

    SvaraRadera