fredag 3 september 2010

Komedianten behöver sin scen

Kulturen i Vimmerby debatterades i onsdagens offentliga debatt i stadshusets plenisal.
Dessa temadebatter har bara lockat ett 30-tal besökare varje gång, denna gång många politiskt aktiva.
När man läser Vimmerby Tidnings referat om kulturdebatten i onsdags får man veta att det bland annat är Peter Högbergs (s) förtjänst att Komedianten är kvar.
Jag vill påstå att det inte är sant. Vi var många inom Alliansen som stred för Komedianten, bland annat undertecknad. Vi arbetade med frågan i våra grupper, krävde bättre underlag etc., letade möjligheter och argument - och det var också Alliansen som till slut valde att inte driva igenom frågan (i kraft av sin majoritet).
Min bevekelsegrund var att Komedianten, förutom sin verksamhet och det man gör tillsammans med Kulturskolan, också gjorde en satsning i somras som blev en utomordentlig succé.
Enbart detta är i mina ögon nog för att man ska få behålla sin scen. Det var en stor samhällsinsats man gjorde i arbetet med Vimmerbys varumärke som upplevelsestad.
Musseet Näktergalen, som (s) vill strypa pengarna till, är också en viktig kulturstolpe i kulturens bygge i Vimmerby, ligger utmärkt centralt och har relevanta utställningar.
Också detta borde vi ha kulturpengar till.
Vimmerby behöver det lilla utbud av kultur vi har idag och kulturföreningar bör uppmuntras att fortsätta det goda arbetet.

10 kommentarer:

  1. Micael om du varit med på kommunstyrelsen när vi slet för att få till en återremiss och inte en försäljning fanns det ingen öppning. Ditt parti moderaterna var de som drev försäljningen hårdast. Efter att vi lyft frågan började ni tänka.

    Så ge inte sken avv att ni drivit frågan. Sedan är det bra att ni svängt men för hur länge...

    När det gäller Näktergalen så håller vi socialdemokrater med om att det är viktigt. Men när det inte finns pengar till allt så måste man prioritera och då valde vi barnen och kulturskolan. Sedan var inte förslaget en nedläggning utan malpåse i väntan på bättre ekonomi. Som du brukar skriva så behöver kommunen hushålla med ekonomin och det är det vi gör. Inte som din partikamrat i onsdags lova pengar till alla som ville ha. Det kändes som om jag var representant för en sparsam majoritet mot en slösande allians...

    SvaraRadera
  2. Kulturen är viktig och måste värnas. En kommun utan ett rikt kulturliv är fattig. Tyvärr lever kulturen farligt i besparingstider. Senast uttalade sig Mp:s Segergren om att minska öppettiderna på Näs, fastän vi har något så unikt som Näs med sina fina byggnader och utställningar med anknytning till Astrid Lindgren. Näs liksom ALV sätter Vimmerby på kartan.
    Näktergalen och Komedianten bör också vara kvar.

    SvaraRadera
  3. Svar till Peter:
    Du har inte en aning om hur frågan diskuterades i vare sig moderaterna eller Alliansen. Dessutom finns det olika psikter om hur den drevs i kommunstyrelsen också. Oavsett vilket behövs kulturen i Vimmerby och det är bra om ni svänger om Näktergalen också.
    Pengar finns det alltid, kanske vi kan ta bort nån byråkrat så vi kan få mer pengar till sådant som står kommuninvånarna nära?

    SvaraRadera
  4. Micael, nu får du ta och ge dig med att kommunen skulle ha en sådan gigantisk administration. Det är inte så att vi vill stänga Näktergalen, utan minska antalet tjänster för att klara kulturskolan.

    Du för en märklig debatt nu när valet närmar sig. Från att värnat den kommunala ekonomin så blåser du nu på med att vi har råd med det och än det andra. Löften för miljoner som alla ska finansieras genom sparkade tjänstemän. Det håller inte.

    SvaraRadera
  5. Peter, dun och jag gör olika prioriteringar om hur skattepengar ska användas. Jag ser att fler aktörer kan klara välfärden, medan du tror att endast det offentliga kan klara den delen.
    "Din väg" blir dyrare, min väg blir billigare. Självklart ser du inte detta, men du och andra vimmerbybor kommer att märka det om jag får inflytande.

    SvaraRadera
  6. Men om det nu blir billigare hur kommer det sig att dina partikamrater röstade ja till en privatisering som blev 269 procent eller 950 000 kronor dyrare. Det är pengar som inte finns utan får tas från äldreomsorgen eller andra delar likt kulturen...
    Och kom inte med att alla andra moderater gör fel och bara du gör rätt. För politiken är mångt och mycket ett lagspel.

    SvaraRadera
  7. Peter, du tror på ditt och jag tror på mitt. Så ska det kanske vara.
    Min ambition är att efter valet vara med och gjuta samman Vimmerby och jag är inställd på att lyssna på alla, även dig.
    Jag hoppas och tror att Alliansen får sitta kvar i Vimmerby och då kan du lita på att jag kommer att driva på.

    SvaraRadera
  8. Låter bra men du, likt dina övriga kompisar i Alliansen, svarar inte på frågan hur det kan bli så mycket dyrare med en privatisering. Märk väl så var vi för en upphandling men backade på kostnaden.

    SvaraRadera
  9. Jo Peter, jag har svarat på den frågan i en insändare i VT.
    Men jag kan svara igen: anledningen till att det - initialt - ser ut att bli dyrare är att det bara var ett anbud, endast Samhall klarade av att lämna anbud. Och vad jag förstod berodde det på kommunens specifikation, att man inte ville blanda åldringarnas tvätt i samma maskin.
    Självklart ska man handla där det blir billigast om kvalitén är densamma, men jag är ytterst tveksam till om kommunen gör det billigare. Och enligt bland annat Elisabeth Lago Nilsson (kd) som är ordförande så blir kvalitén högre. Det ska i så fall också viktas in i priset.
    Låt oss se vad som händer under året.

    SvaraRadera
  10. Ja kvalitén blir högre på de strykta kalsongerna men inte på omsorgen då vi blir tvungna att göra oss av med medarbetare för att klara dessa strykta kalsonger.

    SvaraRadera