onsdag 2 juni 2010

Flyktingbarnen berörde...

Filmen om flyktingbarnen i Vimmerby visades på Tullportsteatern igår.
Min fru och dotter var där, likaså partikamraten Magnus Gustavsson. Alla tre sa att filmen berörde dem mycket.
Den är gjord som projektarbete av Mirlinde Bajrami och Lizette Oscarsson, som går på Barn- och Fritidsprogrammet på Vimmerby gymnasium. Ett fantastiskt arbete av ungdomarna vad jag förstått.
Hoppas den kommer att visas en gång till offentligt, jag tillhörde dem som inte kunde gå men vill gärna se den.
Vi pratade om flyktingbarnen i Södra Vi i tisdags. Uppenbarligen har man integrerats bra i samhället och föreningslivet har gkort ett bra jobb. Flyktingungdomarna själva berömmer det mottagande man fått av samhällsborna. Sånt blir man faktiskt stolt över som kommuninvånare! Heder åt alla medverkat så det blivit så bra.

4 kommentarer:

  1. Käkade lunch med Ing-marie idag och hon berättade att jag fick komma och titta kl 13 i Tullportsteatern på måndag. Fråga henne om även du får se den då. Förstod att den berört många och jag måste säga att Ing-marie Fransson är mycket duktig på att lotsa ungdomar i skapandeprocesser

    SvaraRadera
  2. Håller med om att filmen gav en bra bild av ungdomarnas bakgrund, nu-situation och tankar om framtiden.
    Jag har som tjänsteman jobbat en hel del på att få till ett bra mottagande. För att få bra kvalité och ekonomi behöver vi nu utöka mottagandet en aning och jag hoppas att det kan bli politisk enighet om det. Dessutom behövs det fler vettiga vuxna som kan åta sig uppdrag som goda män för dem.
    För övrigt kommer mottagnadet av flyktingungdomarna i Vimmerby även att skildras i en TV-film av Tom Alandh efter sommaren. Kan också bli en bra reklam för kommunen hoppas jag.

    SvaraRadera
  3. Ingela, ska försöka hinna dit direkt efter lunch. I-M släpper säkert in mig. AHinne jag inte får jag invänta en ny, offentlig visning som jag tror många efterfrågar också. Hoppas Ing-Marie kan fixa en sådan.

    SvaraRadera
  4. Hej Hans, bra att du är så engagerad. Det blir oftast bra då. Det är just kvalité vi behöver i flyktingsmottagandet, jag tror att det bidrar till att främlingsfientligheten minskar i samhället.

    SvaraRadera