fredag 4 juni 2010

Första steget mot en stark lokal Allians?

Idag kl 15.00 träffas politiker i Alliansens partier i Vimmerby för att diskutera gemensamma frågor.
Det "borgerliga samarbete" som rått sedan minst 40 år i kommunen kan vara på väg in i ett djupare "allianssamarbete" och många hoppas att det ska leda till en valframgång för oss tillsammans 19 september 2010.
Mötet är helt förutsättningslöst.
Min förhoppning är att det ska bli starten på en valrörelse där Alliansen - för det hoppas jag det ska bli - kan vaska fram ett antal gemensamma frågor som ska bära i valrörelsen.
Att sedan de enskilda partierna har egna, specifika valfrågor är givetvis självklart. Det är frågan om fyra enskilda partier med egna värdegrunder för sin politik.
Men inspirerade av den exempellösa framgång Alliansen haft på riksplanet är vi flera politiker som vill försöka skapa något liknande i Vimmerby.
Lokal politik är många gånger profilskapande politik. Det håller jag med om. En del vill si, andra vill så. Även inom partierna råder delade meningar i många frågor. Dock finns det alltid en gemensam värdegrund i ett parti, och jag tror att den finns även i en Allians i Vimmerby. Individens frihet, möjlighet till alternativ, sparsamhet med skattemedel, hela Vimmerby ska med på tåget, infrastrukturen - men även jobben, skolan och äldreomsorgen. Vi är överens om klart mer än vi är oense om.
Jag hoppas att dagens möte ska leda till ett djupare, respektfullt samarbete och en nystart på ett Allianssamarbete som ska sträcka sig in i nästa mandatperiod.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar