torsdag 10 juni 2010

Om bemanningen på förskolorna

I Vimmerby Tidning skrev Annelie Schultz, lärarförbundets lokalavdelning att hon ville läsa vad de lokala politikerna i Vimmerby ansåg om bemanningen på dagis.
Jag svarade henne i tidningen idag enligt följande:

Du skriver att du vill ge förskollärarna större inflytande över barngruppernas storlek och sammansättning och efterlyser lokalpolitikernas åsikter i frågan.
Här är min: Alla verksamheter drivs bättre med ökat inflytande från medarbetarna. Min tes har alltid varit att de som är nära "kunden" oftast vet bäst vad kunden vill ha. Men lika sant är att de som är nära helhetssynen/helhetsbilden oftast vet bäst vilket ekonomiskt utrymme det finns till de olika verksamheterna.
Det handlar om att vara kreativ, positiv och skapa möjligheter och verksamhet utifrån de resurser man har. Oftast handlar det om att välja, att våga prioritera, mellan och inom verksamheterna.
Jag tvivlar inte en sekund på att ni förskollärare dagligen prioriterar i er verksamhet. Men när de ytterst ansvariga politikerna ska prioritera våra pengar så värjer man sig för begrepp som varsel, indragning av tjänster, omstruktureringar, utlägg på privata utförare, alternativa driftsformer etc. - allt skulle skapa mer pengar till det operativa (dagis) och mindre pengar till det administrativa. Enklaste vägen har varit att säga upp personal ute i verksamheterna, det vill jag som politiker ändra på.
Jag har ännu inte nått insikt om vad det är i kommunen som gör att man inte kan driva kommunal verksamhet såsom verksamheter bedrivs i näringslivet.
Betr. barngruppers storlek tror jag på det du säger; på förskolor är det viktigt att det inte är för många barn per förskollärare. Det är en kvalitetsfråga.
Men i skolan finns det andra aspekter. Där kan en klass med 30 elever, där alla jobbar seriöst, vara en lugn och trygg klass med bara en lärare som stortrivs med sitt jobb. Å andra sidan kan en klass med 15 elever och 4-5 stökiga kräva två lärare (som vantrivs) för att hålla klassen något sånär i ordning. I skolan måste det ske flera grepp än att bara öka antalet tjänster, för att klara kvalitén.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar