onsdag 3 mars 2010

Allianssamarbete i Vimmerby

För cirka 25 år sedan bevakade jag kommunpolitiken i Vimmerby, Västervik, Hultsfred och Oskarshamns kommuner som journalist. I Vimmerby skedde det under en lång rad av år.
Det samarbete som fanns mellan de borgerliga partierna då verkar inte nämnvärt förändrats till idag. ”Borgerligt samarbete” talar man om, inte direkt ”Allianssamarbete”.
Så här lite utifrån tycks också allianssamarbetet fungerar mycket bättre på nationell nivå, än lokal. Maud Olofsson gör ett utmärkt jobb i Alliansen, förankringarna är rejäla, samarbetsmötena ofta.
Upplever inte, så här i pereferien, att centerns tidigare kommunalråd förankrat särskilt mycket varken inom sitt eget parti eller i alliansen. Verkar heller inte spelat någon roll för centern om alliansen bestått av socialdemokrater eller moderater.
Den självprövning som centern nu lokalt tycks ha startat upp, måste innebära att självgodheten försvinner. Ett allianssamarbete innebär ett verkligt s a m a r b e t e där också (kd) , (fp) och (m) måste ha plats.
Jag tror på en Allians för Vimmerby, och en sådan plattform måste till. Men de senaste fyra årens styre, som bland annat inneburit starka slitningar med det lokala näringslivet, dålig kommunikation med befolkningen, ej underbyggda, förankrade utspel och beslut etc. innebär att alla partier måste upp med nya namn. Mitt är ett av dem och jag aspirerar på (m)-listan, men nomineringsstämman den 11 mars bestämmer om också moderaterna i Vimmerby tycker det.
(m) har flera andra nya namn. (kd) har lagt in nya namn och också centern.
Jag tror samtidigt att Vimmerbyborna inte vill ha ett vänsterexperiment lokalt, utan hellre ser att Alliansen förnyar sig.
Jag tillstår att jag inte tycker att de gångna fyra åren varit bra. Det är mycket som bekräftar det.
Jag går inte in i den lokala politiken för att stensätta något gammalt, för att följa gamla spår, för att konservera. Jag går in för att förnya, skapa nya tankar och nya idéer. Jag vet att många moderater och även andra i alliansen håller med mig om behovet.
Det är alltså inte relevant vad moderaterna eller alliansen har tyckt tidigare, det som är intressant är vad vi tycker om framtiden. Det är det väljarna ska ta ställning till.
Och framtiden kan i många fall vara knuten till nya namn, nya personer.
När center nu, som kommunens största alliansparti, självkritiskt funderar på strategin till valet tror jag inte man vinner på att förfäkta det gamla, att gå i försvar för uppenbara felaktigheter. Istället tror jag man ska sikta framåt, ödmjukt ansluta sig till Alliansen och låta alla nya lokalpolitiker få komma fram med sina idéer för Allians för Vimmerby.

2 kommentarer:

  1. Låter intressant, det du skriver men då kanske man ändå måste hålla fast vid redan fattade beslut vad gäller tidpunkten för tillsättning av ny kommunchef. Ditt förslag att avvakta med tillsättning av chef till efter valet är ju varken förankrat i alliansen eller i moderaterna och då blir dina synpunkter om samarbete lite krångliga att inleda.Orimligt att vänta till efter valet med att tillsätta kommunchef. Vi har ju redan saknat ett tydligt ledarskap på tjänstemannanivå med "treenigheten". Det blir ju lite knasigt när tre personer förklarar hur ALV-affären och avtal om rättigheter har gått till.Vem är ansvarig? Jag tror att vi snarast behöver en tydlig chef som kan arbeta på för Vimmerbys bästa oavsett vem som blir kommunalråd efter årsskiftet.

    SvaraRadera
  2. Nej, som sagt, mina åsikter är inte förankrade i (m). Det är frågan om mina egna åsikter, jag är inte medlem i fullmäktigegruppen.
    Att vänta med tillsättandet av kommunchef är inget problem. Bättre att ta kanske 6 månaders vakans än fyra års problem... Men tänker man sig att nuvarande, vikarierande kommunalråd (c) ska fortsätta som kommunalråd efter valet, ja då kan man lika gärna tillsätta nu. Tror för min del att varken (kd) eller (m) är överens med centern om just detta.
    Håller med om att tjänstemännen i stadshuset behöver en tydlig chef. Vimmerbyborna å sin sida behöver ett bra kommunalråd.

    SvaraRadera