tisdag 2 mars 2010

Smålandsnytts inslag ikväll

Smålandsnytts inslag ikväll, med Kajsa Altén som kritiserade Vimmerby Tidning för att favorisera "en liten grupp näringsidkare" samt handeln i frågan om försäljningen av Astrid Lindgrens Värld, blev jag tillfrågad att kommentera strax före kl. 18 ikväll. De ville komma till Vimmerby i morgon onsdag och göra en intervju.
Jag avstod.
Skälet är att jag inte ska försvara Vimmerby Tidning, det kan de göra själva.
Redaktionschef Alf Wesik avstod uppenbarligen också att kommentera, såg jag på SVT:s hemsida. "Jag har gett möjlighet till genmäle och vill inte gå i polemik med Althén" var hans budskap ungefär.

För egen del har jag inte läst hennes avhandling, än mindre träffat eller pratat med Kajsa Althén från Linköping och vet inte riktigt vad, hur, varför och på vems uppdrag hon fokuserat på vilka som fått mest eller minst utrymme i Vimmerby Tidning rörande ALV-försäljningen.
Jag mailade henne i höstas efter hennes föredrag för Företagarna där samma kritik togs upp. Men någon större utläggning/förklaring gav hon mig inte. I hennes föredrag kritiserade hon att VT hade annonser på sidan ett. Jaha, och...? Var ungefär min kommentar.

Beträffande hennes påstående att hotellnäringen skulle vara rädda för konkurrens så äger det sin riktighet, självklart och är ingen nyhet för Vimmerbyborna, men det ska tilläggas att rädslan inte gäller just ALV:s hotell utan en hotelletablering över huvud taget, som innebär att vi ökar från 460 hotellrum till 700 hotellrum i ett slag i Vimmerby.
Det är väl samma rädsla som ICA och Konsum skulle känna om Lidl och Willys skulle etablera sig här och samtidigt dela på de vimmerbybor som finns. Om ALV skulle få konkurrens med Walt Disney i Vimmerby och ingen turist fick gå på båda utan bara en, då skulle det också vara jämförbart. Av 450.000 besökare bor 10% över natt, resten är dagbesök vad jag förstått. Så det är 700 rum till den del av 45.000 människor som vill bo på hotell och inte camping, stuga eller vandrarhem. Jag tycker att hotellnäringen har fog för att prata om överetablering.
För det är ju ingen som lovar att turistströmmen dubbleras samtidigt som 230-rumshotellet skulle stå färdigt. Och inget har visat att ALV växer med 100.000 besök om året typ. Tvärtom, det tar kanske över tio år att nå 100.000-300.000 fler besökare per år i ALV.
Men detta med ALV-försäljningen är ju debatterat för ett kvartal sedan. Beslutet är ju taget.

Att Althén tycker att Vimmerby inte har ett hotell av internationell klass, visar att hon inte alls känner till näringen. Både Fredensborgs Herrgård, Vimmerby Statt och Karaktärshotellet har 3 stjärnor av SHR och uppfyller kraven för det också i Europa. Karaktärshotellet för sin del kommer sannolikt att söka 4 stjärnor i den nya EU-klassificeringen. Ingen har sagt att nya ALV-hotellet ska bli femstjärnigt... men det är klart, den positionen är inte tagen i Vimmerby sommartid. Inte heller de övriga nio månaderna på året...
Också detta är publicerat för minst ett kvartal sedan.

ALV:s ordförande Per-Ove Israelsson, en nestor i sammanhanget som jag har stor respekt för, får väl prata med Nils Nyman hos ägaren Saltkråkan och fundera över om hans egen kritik i Smålandsnytt ingår i det intensifierade samarbete som Saltkråkan vill ha med boendenäringen i Vimmerby, enligt Nils Nymans insändare i Vimmerby Tidning.

Själv vill jag inte längre debattera ALV-försäljningen. När fullmäktige tog beslutet drog man streck för ytterligare debatt för min del.
Jag spelar korten där dom ligger och försöker arbeta utifrån de förutsättningar som råder just nu. Ältandet för inte saken framåt vilket kanske skulle varit en del av Israelssons egna uttalanden i TV igår.

7 kommentarer:

  1. Det känns ändå som att detta är just ett debattinlägg, eller vad är det annars?? Hoppas att Kajsa Altén kommer att gå in i debatt med dig här på din blogg. Ska tipsa henne om möjligheten, tror jag. Någon debatt om hennes bok lär väl inte föras i Vimmerby tidning så det vore ju bra om den kan föras här istället.

    Måste erkänna att aktiviteten här på din blogg är fantastisk men ibland undrar jag om allt du skriver är förankrat i Moderaterna i Vimmerby eller om det är egenintresse som skymtar fram i dina åsikter, Micael Glennfalk??

    SvaraRadera
  2. Jo,jo...kanske det blev ett inlägg ändå, eller en repris av fjolårets inlägg... Ja, det är svårt att stanna när fingrarna rör sig över tangenterna... Nej, jag vill faktiskt inte dra allt detta igen. Vi i Vimmerby behöver gå vidare, läka såren och satsa gemensamt inom turistnäringen!
    Alténs kritik upplever jag riktad mot Vimmerby Tidning och de får ta den debatten. Men hon får gärna ta ett inlägg här på bloggen, den är öppen för alla. Jag kommenterar om det känns som det behövs. Men jag reagerar på att hon pratar ned våra hotell, det tyder på att hon inte besökt dom. Och jag förstår faktiskt inte syftet med hennes avhandling. Ämnet är ju tämligen ointressant i dagens medievärld med alla möjligheter det innebär.

    SvaraRadera
  3. ...glömde kommentera "förankringen i moderaterna". Nej, detta är inte moderaternas blogg, det är min blogg, som du kan se i bloggrubriken. Egenintresse? Självklart! Är det fult tycker du? Varför skulle jag skriva en personlig blogg i någon annans intresse..? Jag skriver bloggen för att påverka politiker och samhälle med mina åsikter, som i de allra flesta fall sammanfaller med moderaternas. Gör dom inte det så får det väl vara så - både moderaterna och jag själv klarar väl av detta. Partiet har högt till tak och utvecklas i samklang med den debatt vi för. Du är anonym men i din kommentar framskymtar att du är fostrad under partipiska. På vänsterkanten?

    SvaraRadera
  4. Är det månne denna fråga om en ev etablering av ett hotell i ALV som gjort att näringslivet har så lågt förtroende för Vimmerby kommun. När nu kommunen sålt ALV kan inte näringslivet påverka ALV den politiska vägen. Vad kallas nu detta för? Jo, kartellbildning. Men något så fult finns väl inte bland hotellägarna i Vimmerby? Leve den fria konkurrensen?

    SvaraRadera
  5. Nej, jag tror inte det är denna fråga som skapat lågt förtroende. Jag tror att kommunledningen varit dålig på att lyssna på företagen generellt, därför den dåliga rankingen.
    Någon kartell finns inte i hotellnäringen, kan jag garantera dig. Det är en tuff daglig konkurrens. Däremot finns det gemensamma frågor, av precis samma karaktär som olika branschförbund hanterar.

    SvaraRadera
  6. Du uttalar dig smidigt och lite försiktigt och det är nog en bra egenskap för en politiker - att inte gå i taket för lite påhopp.
    Kommunen har 30 % kvar i ALV och där kan politikerna påverka så att hotellfrågan sker i samklang med kommunens övriga turistintressenter.

    SvaraRadera
  7. För min del ville jag att kommunen skulle behålla allt. När nu Saltkråkan äger det, hade det räckt med 1 % kommunalt ägande för ett hembud, inte mer. 30% var helt onödigt. De betyder egentligen ninte mer än 1 %. Bättre att ha fått 99 % betalt.
    Nu är ALV privatägt och jag har egentligen inga synpunkter på hur man där ska sköta sina affärer. Det är ett nytt läge och det få vi alla gilla. Jag hoppas och tror att Saltkråkan och ALV kommer att försöka söka samarbeten i den lokala näringen och det tror jag är bra för Vimmerby.

    SvaraRadera