tisdag 23 mars 2010

Låt andra bygga vårt nya äldreboende

Vimmerby ska få ett nytt äldreboende.
Nej förresten, två nya. Ett också för demenssjuka.
Planen är att lägga ett på cirkusplatsen vid Lundgatan-Storgatan och ett på Karlbergstomten, utmed Stångågatan.
Jag tycker att båda placeringarna kan diskuteras.
Har någon frågat de äldre var de vill bo?
Om inte så bör det göras omgående så man kan planera ett äldreboende utifrån kommande hyresgästers önskemål så det inte blir som det varit tidigare i Vimmerby: stora nyheter får folk till morgonkaffet i Vimmerby Tidning.
Utan att ha nåt att säga till om.

Jag ska inte komma med förslag på placering, istället vill jag gärna höra vad pensionärsorganisationerna föreslår.
Det som nu är viktigt är att inte kommunen budgeterar några pengar att bygga, förrän man vet vem som ska bygga.
Vi måste få ett nytt "tänk" i stadshuset; första frågan måste vara "kan någon annan än kommunen delta i detta?"
I så fall är svaret: ja, någon annan kan bygga och äga fastigheten.
Lägg ut en offertförfrågan så får vi se.
I samband med offertförfrågan bör också kommunen få in en offert på vad hyran 10 år fram i tiden kan bli. Då har man med all säkerhet större möjligheter att skapa en kalkyl som håller, än vad hitills varit fallet. (Hade kommunen gjort så med gymnasieskolan tror jag den blivit bättre. Och billigare.)


Båda äldreboendena borde ut på offert, och offerten ska avse hyran de första 10 åren.
Kommunen gör ritningen och ser till att huset/lägenheterna/området byggs precis så bra som pensionärsorganisationerna vill.
Därefter kan vi jämföra offerten med vad det skulle kosta, driftsmässigt, att bygga själva.
Jag tror det är till vår fördel att hyra äldreboendet.


Just denna principfråga: att först kontrollera alternativen till den kommunala insatsen är något jag kommer att driva i kommunfullmäktige efter valet.
Jag vill också driva frågan om ökat inflytande för intressegrupper. Över 25% av väljarna är 65 år och äldre. Det är en grupp som borde få vara remissinstans till kommunstyrelsen i sina egna frågor. Också hembygdsföreningar och intresseorganisationer i de små tätorterna borde få den statusen - i båda frågorna har jag tidigare redovisat min ståndpunkt, se etiketten "Mina Valfrågor".

1 kommentar:

  1. Kan komplettera ovanstående med att jag nu såg på nätet att Riflex Vårdfastigheter AB bygger nytt äldreboende åt Nacka kommnun, projekterat till 86 miljoner kronor.

    SvaraRadera