torsdag 11 mars 2010

Torget - ett halv decennium till status quo

Nu har kommunstyrelsen bestämt sig om Vimmerbys Torg enligt Vimmerby Tidning idag.
Vad jag förstår kommer det att vara oförändrat, med några justeringar:
- Stadshotellet bygger ut sin servering på trottoaren vilket redan sedan tidigare varit klart. Och det är bra, det kan bli en bra kontinental servering där.
- Glassboden står kvar.
- Torghandeln blir kvar, dock med designade stånd.
Alltså egentligen oförändrat som tidigare.
Det förslaget moderaterna lagt i sin motion står jag fortfarande bakom; en Foodcourt med flera serveringar som klarar alkohol- och livsmedelslagen, enhetliga serveringsmöbler och mer att välja på. Jag tror fortfarande att det är det bästa.
Att länsantikvarien ska ha synpunkter på detta är naturligtvis inte sant. Har man frågat så är det väl enligt ordspråket "som man frågar får man svar" - och är det nån som inte vill ha servering på torget så ställer man väl frågan på så sätt.
Varför skulle Vimmerby ha det enda antikvariska torget i landet som inte får ha servering från en byggnad? I Europa? Som i så fall skulle vara så antikvariskt att man inte kunde sätta en designad byggnad på den, som man dessutom kan flytta?
Nu hoppas jag att det blir bra och jag vet att Joakim på Statt har ambitionen att göra en snygg och bra servering. Jag håller tummarna för att hans bidrag till torget ska lyfta det hela, det är nämligen enda chansen.
Men blir nu inte torget bra i sommar så kommer det garanterat tillbaka i valrörelsen.
Och kanske somliga får förklara hur det kommer sig att man nästan tar ett halvt decennium på sig för att skapa något som egentligen är status quo.

6 kommentarer:

  1. Ingela Nilsson Nachtweij12 mars 2010 kl. 05:33

    Birgitta Bergkvist kommer att anställa en projektledare för torget anno 2010 och denna kommer att arbeta t o m oktober 2010 för att efter sommaren göra en analys och ett förslag på förbättringar av torget för framtiden. Torget 2010 kommer att bli bra. Jag har stort förtroende för att VTN klarar denna uppgift men det viktiga här är att det skall bli ständiga förbättringar för torgets utveckling, år efter år. Här gäller det att ha tålamod då vi alla tror jag är överens om att vi inte kan vara stolta över hur det har varit. Nu gäller det att se framåt och ha tilltro.

    KS inkl dina partikamrater var eniga i beslutet att ge torguppdraget till VTN och stötta Birgitta Bergkvist och kommande projektledare på bästa sätt.

    Nu får vi ha tilltro till att torget inte skall ha en foodcourt för det är faktiskt så att det finns ett demokratikst taget beslut att moderaternas förslag inte är aktuellt så nu bör ni snarast sluta gnälla och acceptera att majoriteten inte gillade förslaget. Så fungerar demokrati. Minoriteten får ge sig när omröstningen är avgjord och man inte lyckats förankra och förklara idén tillräckligt bra före beslut för att vinna omröstningen. Dags att tänka framåt utifrån givna förutsättningar och stötta de som fått torguppdraget. Släpp planerna på food-court!!

    SvaraRadera
  2. Ojdå Ingela...så fungerar demokratin..? Det var väldans. Så demokratin fungerar så att man släpper sin idé för att någon annans idé vinner...? Då tror jag vi har väsentligt skilda uppfattningar om både politiskt idéarbete, demokrati och debatt.
    Jag kan berätta för dig att entreprenörsskap är nåt helt annat; där har man sin idé och man jobbar och sliter med den i enorm motgång och skulle man då ta ditt råd, ja då blev det inte mycket till varken företag eller tillväxt.
    Jag kan däremot hålla med om att man måste gilla läget efter beslut. Och det gör jag. Jag håller tummarna för att Näringslivsbolaget ska kunna åstadkomma en förbättering av torget. Men skulle jag för den skull släppa min idé...? Nej, inte så länge det inte presenterats nåt som är bättre. beslutet innebar inga nya serveringar på torget, vilket var syftet med motionen. Jag lovar dig att stödja en idé som är bättre, lägg fram den bara. Låt oss får titta på den.
    Jag vet inte vad (m)-ledamöterna i ks hade för kriterier för att rösta ja till ert förslag om status qou, men jag respekterar deras personliga ställningstagande. Dock, den moderata motionen finns fortfarande och har stöd i partigruppen.
    Jag tycker du ska vända din kritiska stämma inåt i ditt parti. Det är faktiskt ni som i 4 år varit dåliga på att förankra, dåliga på att sköta kommunen och dåliga - enormt dåliga!!! - på att lyssna. Ni hade ett bra arv efter framgångsrike Bengt Johansson (c) och även Leif Larsson (c), som ni sänkte fullständigt. Att sedan politiker i (c) nu avpolleterats innebär inte att kulturen i centern putsats upp. Jag hoppas mycket på samarbete med både dig och Peter, men än ser jag ingen självkritik och självrannsakan. Centerns facit efter 4 år är en rad skandaler, folkstorm och under 200:e plats i näringslivsrankingen: den absoluta botten! Förutom ett stillastående torg. Du kan hojta hur mycket du vill att "nu får vi ha tilltro" - jag tycker ni ska diskutera i partiet hur ni ska ta er ut ur skamvrån först, och ödmjukt komma tillbaka med en ny idé om hur ni vill driva samarbetet i Alliansen.

    SvaraRadera
  3. Ingela Nilsson Nachtweij12 mars 2010 kl. 10:46

    End of discussion från min sida. Jag vill inte bemöta det som inte jag är delaktig i dvs det som hänt innan jag engagerade mig i Centerpartiet i Vimmerby. Det får andra försvara. Jag arbetar framåtsyftande och med utveckling utifrån fattade beslut och förutsättningar. Tack och hej!

    PS. Kommer fortsätta att hojta om tilltro... DS

    SvaraRadera
  4. Välkommen att hojta! Jag noterar att både du och jag är nya så efter valet, som vi ska vinna tillsammans, hoppas jag vi kan göra ett bra arbete i Alliansen!

    SvaraRadera
  5. Ett halvt decennium varav tre år med Björkbacken på torget. Märkligt tyst det var från dig de år du var på torget!

    SvaraRadera
  6. Jag var inte alls tyst. Snarare var det kanske du som inte lyssnade? I sex år var jag på torget, de första tre kämpade jag för en ordnad alkoholutskänkning som skulle fungera för alla, de senaste tre åren för att få servera alkohol tillsammans med snabbmat. Det blev som mest lättöl... Att påstå att jag satt overksam på torget i tre år är så fel det kan bli. Men däremot har jag varit så insatt i problematiken att jag, kanske den enda, förstått att alkoholhandläggaren inte släpper tillstånd utan att kraven på varm, på plats tillredd mat i godkänt kök. Glass och kaffe var det kommunen som bestämde. Precis som det är nu också.

    SvaraRadera