måndag 1 mars 2010

Fel annonsera ut kommunchefsjobb nu

Den här annonsen "Vimmerby kommun söker kommunchef"

http://www.vimmerby.se/upload/11418/vimmerby_söker_kommunchef_100216_1352.pdf

ligger sedan en tid tillbaka på Vimmerby kommuns hemsida. Tyvärr kan den innebära att Vimmerby kommun anställer en kommunchef som 2011 kan få sparken av en politisk ledning med andra personer än idag.
Centerpartiet tar för givet att de är största parti inom Alliansen 2011. De 13 mandat man har idag kommer man få svårt att behålla, även om man bytt manskap i toppen och har några nya namn på listan. EU-valet pekar mot att centern tappar runt fyra mandat i kommunen och hamnar på kanske nio.
För att rädda fortsatt allianssstyre måste moderater, folkpartister och kristdemokrater tillsammans lyckas ta 4 nya mandat. Kanske blir det så att (kd) och (m) tar två nya mandat vardera? I vilket fall kan det bli så att (kd), (m) och (fp) blir så stora tillsammans att de tillsätter kommunalrådsposten.
Just på grund av detta, att centerns kandidat inte alls är given, bör man vänta med att tillsätta en ny kommunchef till efter valet 2010 så ett nytt kommunalråd får vara med i tillsättningen.
Ingen kan ha undgått den framgång som Harald Hjalmarsson (m) och kommunchef Conny Jansson haft i Västervik, till och med uppmärksammade som föredöme i nationella media.
I Vimmerby har vi under mandatperioden haft två kommunalråd från centerpartiet och tre kommunchefer utan motsvarande framgång. Tvärtom, har vi haft ett fritt fall rakt igenom hela näringslivsrankingen bland Sveriges kommuner.
Ska centern få tillsätta en kommunchef som vi kanske måste köpa ut 2011, precis som den tidigare...?
Jag tycker det är oklokt agerat och kan redan av befattningsbeskrivningen i annonsen läsa att kommunchefen ska vara kommunens starke man, vilket är märkligt. Kommunchefen ska vara underställd kommunalrådet och kommunstyrelsen, det ska inte vara en person som kommunalråd och kommunstyrelse ska gömma sig bakom.
Kommunchefen ska vara en stark ledare i stadshuset och skapa en kostnadseffektiv organisation med stark teamkänsla, på uppdrag av kommunstyrelsen och fullmäktige. Hans/hennes arbete är väldigt inåtriktat, underställt kommunalrådet och kommunstyrelsen. Det är kommunalrådet som ska representera utåt och vi behöver en stark, drivande person där som kan och törs ta ansvar för effektiviteten inför kommuninvånarna.
Om det finns någon ödmjukhet kvar och man verkligen vill ha en förnyelse av politiken i Alliansen så bör man vänta med tillsättningen av den viktiga kommunchefsposten, för man kan ha helt andra styrkeförhållanden efter valet i september. Har vi haft tre kanslichefer så länge gör det inget om vi står utan ett halvår, eller att tjänsten besätts med vikarie.
Min åsikt: Vimmerby kommun bör ha ett radarpar, ett spjutspetspar, i toppen efter valet som kan arbeta upp den framgångsspiral som vi hade i vår kommun på Bengt Johanssons och delvis Leif Larssons tid, med diplomaten Christer Johansson som kommunchef. Den politiske ledaren är viktigare än kommunchefen och denne bör vara tillsatt före kommunchefen, d.v.s. efter valutgången i september. På det sättet får väljarna påverka både politisk ledning som tjänstemannaledning.

8 kommentarer:

  1. Hej Micael! Räkna inte ut Centerpartiet i Vimmerby för tidigt!Viktigt att också värna om att alliansen får tillräckligt många mandat så att inte den hett eftertraktade kommunalrådsposten hamnar hos de röda i Vimmerby. Det vore väl ändå tokigt även för en fd vänsterväljare som dig! MVH// Vimmerbybo som helt klart kommer att rösta på Centerpartiet i Vimmerby

    SvaraRadera
  2. Hej Anonyme,
    Först vill jag rätta dig. Jag har aldrig varit vänsterväljare, aldrig varit medlem i ett vänsterparti. Att du sprider det, utan att ha fakta, tycker jag är beklagligt. (Men kanske därför du vill vara anonym...?)
    Jag var ordf. i Vimmerby Musik o. Kulturforum i tonåren, en förening med väldigt många vänstermänniskor. Själv var jag opolitisk, men omåttligt intresserad av rock- och musikfester. Tillhörde nog mer hippie-partiet...
    Jag umgås fortfarande med flera vänstermänniskor, trevliga och sympatiska vänner som jag också delar en del värderingar med, men tror inte att de är moderater för att de umgås med mig. Jag har under min tid på folkhögskola (elev) deltagit i några SSU-möten, dock aldrig varit medlem (vad jag vet...). Det enda parti jag varit med i tidigare, som medlem, är centern. Var med en enda dag, för att som journalist komma in på en nomineringsstämma som skulle leda till en spränglista för chefredaktör Ingmar Kalsson. Nej, han var inte glad han heller, men jag gjorde det för journalistiken...
    Som journalist har jag jobbat på både (s)-tidningar som Nyheterna och Aftonbladet, men också center- och moderata tidningar. Jag gör ett jobb, mitt allra bästa, var jag än är, umgås med alla partifärger och ser till individen i första hand. Mig kan du inte få att välja Konsum eller ICA, som gammelsossarna - jag väljer både ock. Bara de har öppet och är tillgängliga.
    Ideologilös? Nej, min ideologi har jag hos moderaterna därför att de står för något av de viktigaste i livet: individens frihet, individens rätt att göra val, individens rätt att vara kreativ och skapa. Det är det parti som representerar minst tvång, och mest frihet.
    Jag hoppas verkligen inte att vi får en röd majoritet i Vimmerby. Men jag måste ändå säga att de som röstar i kommunval röstar mer på person än på parti. Det är detta som är centerns problem. Centern har gjort ett mycket bra jobb i Alliansen på riksplanet, men lokalt har det varit katastrof, med dålig kommunikation, dålig kontakt med näringslivet och självgodhet. Jag hoppas mycket på de nya namnen i centern, och att de kan lindra skadan innan valet. Bra att man valde att göra en liten förnyelse, tror också det var tvunget.
    Jag kommer att med kraft verka i den kommunala valrörelsen för att (m) ska kunna ta upp de tappade mandat som jag tror att både (c) och (s)kommer att få.
    Jag aspirerar inte på varken riksdag eller landsting. Men jag vill gärna in i fullmäktige och lägga hunda procent krut där. Vimmerby behöver ett nytänk.

    SvaraRadera
  3. Tack för svaren, de gav en hel del information som jag inte hade och jag ber givetvis om ursäkt för att jag tolkat dig som en anhängare av "röd" politik. Hade ingen aning om att du alltid sympatiserat med moderaterna fastän du först nu blivit medlem i detta parti. Lycka till med målet att nå fullmäktige och hoppas att alliansen får kommunalrådsposten i Vimmerby. Där är vi ju överens!

    SvaraRadera
  4. Hej igen, njaaeee..."alltid sympatiserat med moderaterna" är inte heller helt korrekt. :-)
    Skulle vilja säga att jag rört mig i det borgerliga lägret under alla år jag varit politiskt intresserad, (var inte det egentligen under tonåren, mer intresserad av fest och rock´n´roll då...), dock inte alltid hos moderaterna. För mig var de alltför konservativa förr, också lokalt i Vimmerby, och det är först när vi fick generationsskiftet som jag tycker det blivit ett helt rätt parti. "Nya" moderaterna är inte alls "gamla" moderaterna. Det har skett en förnyelse i partiet som gjort att bland annat jag kan ta klar ställning. Idag för partiet en politik som jag sympatiserar väldigt starkt med, även om jag inte håller med om precis allt.
    Ja, att Alliansen vinner både lokalt, regionalt och nationellt är väldigt viktigt. Där är vi som sagt överens.

    SvaraRadera
  5. ...kom plötsligt på att jag nog, under en kort period, var med i CUF under tonåren också. De hade ju dansfester i bygdegårdarna och jag tror man var tvungen att vara medlem för att komma in...

    SvaraRadera
  6. Har moderaterna i Vimmerby ändrat uppfattning vad gäller tidpunkt för tillsättning av ny kommunchef. KS är ju överens om tidpunkten. Viktig fråga för alliansen fortsatta samarbete.

    SvaraRadera
  7. Nej, jag tror inte moderaterna i kommunstyrelsen ändrat uppfattning. Nu sitter inte jag där, inte ens i fullmäktigegruppen. På den här bloggen är det mina åsikter som förs fram, som inte alltid behöver sammanfalla med andra moderaters åsikter.
    Ja, det är en viktig fråga, därför bör den tas upp på alliansens gruppmöte igen och ännu är ju tjänsten inte tillsatt. Det finns tid att ändra sig och jag tycker både (m) och (kd) bör stödja en senareläggning av tjänstetillsättningen.
    En annan viktig fråga för Alliansens samarbete är torget i Vimmerby men där tyckte centern att det var viktigare att följa socialdemokraterna och försena lösningen ytterligare.
    Det kommer ett inlägg om Alliansens samarbete på denna blogg inom kort.

    SvaraRadera
  8. Bra förslag att vänta med att tillsätta kommunchefsposten tills efter valet. Det kan ju bli en ny konstellation då, som vill påverka tillsättningen. Men det är inte det viktigaste ang tjänsten, utan det är att få en duglig chef som kan tjäna alla partier/majoriteter. Förra chefen blev ett misslyckande trots, som jag minns, en noggrann framvaskning. Kommunchefens uppgift är leda hela stadsförvaltningen och ta fram förslag, material till ks/kf för beslut. Som en ministers statssekreterare.

    SvaraRadera