tisdag 16 mars 2010

Ja till övervakningskameror i Vimmerby

En ung man slog en flaska i huvudet på en förbipasserande, något äldre man, en kväll i Vimmerby. Flaskan krossades mot skallen. Hur det gick för mannen vet jag inte, men brottet rubricerades varken som dråp eller mord så offret klarade sig. Jag läste historien i Vimmerby Tidning, som refererade rättegången i tingsrätten. Domen för den unge mannen blev böter, 500 kronor. Jag reflekterade över att det var så billigt, faktiskt mycket billigare än mycket annat. För 500 kronor får man en nöjesbiljett till Cirkus, en billigare kavaj, en ulltröja av känt märke på rean. Ska det inte kosta mer att slå en flaska i huvudet på någon? Vad betyder en sådan dom presumtivt, d.v.s förebyggande?

En annan bild:
Morgon efter morgon under sommaren får vi se omkullvälta möbler, blomkrukor, papperskorgar tömda, pizzakartonger och annat i centrala Vimmerby. Jag har föreslagit att man sätter upp övervakningskameror på utvalda platser i centrum. Peter Fjällgård vill ha fler poliser och inte övervakningskamera, enligt kommentaren på sin blogg, läs den här.
För mig är det inte antingen eller, utan både ock. Men "fler poliser" innebär inte att de sitter uppe i Rådhuset med 24-timmarsbevakning. Fjällgård skriver att han inte vill sitta timmar och titta på film, det visar kanske hur lite han vet om och förstår hur en övervakningskamera fungerar. Men den är bra att ha när man ska fånga Anna Linds mördare. Vid sådana tillfällen är det ingen som pratar om "storebror-samhälle"

Jag förespråkar också att vi ska spara DNA på alla nyfödda. Det kravet tror jag kommer att få allt fler anhängare. Föräldrar till våldtagna barn är de första som bifaller förslaget. Övriga kommer väl först när polisen letar efter gärningsmän som attackerat någon nära...Vid tillfällen när 10-åriga flickor våldtas är det ingen som pratar om "storebror-samhälle" - frågar ni föräldrarna till flickan hade de gärna sett att det funnits DNA-arkiv på invånarna.
Att inte inse detta är att sakna viss förmnåga till inlevelse.

Lägger en motion efter valet
Nej, vi ska sluta och flumma och se på det samhälle vi lever i. Det finns ingen anledning att skydda brottslingar eller brott, istället ska vi hjälpa brottsoffren. Övervakningskameror i Vimmerby har ett presumtivt syfte; att vara hindrande. Och också ett utredningssyfte: att understödja bevisningen. Detta i sin tur har till syfte att göra den vanliga människan trygg och de som planerar eller utför brott mer otrygg.
Kommer jag in i kommunfullmäktige efter valet är detta en av de första motioner jag kommer att lägga.

9 kommentarer:

  1. Micke, många saker du skriver tycker jag är bra, vi har exempelvis vid flera tillfällen försökt fixa lite trevligt med blommkrukor etc utanför entrén till Hotell Carl IX, vid samtliga tillfällen har det slutat med stöld och vandalisering, vid ett tillfälle fick vi tillbaka våra blomkrukor, de fanns för avhämtning i Rosins skyltfönster... vi ett tillfälle har gärningsmannen observerats och anmälts till "lagens långa arm" dock utan åtgärd, så kameraövervakning är bra, bara vi kan få någon/några som jobbar och gör åtgärder för det som fångas på bild.

    SvaraRadera
  2. Hej Jerker, håller med dig, självklart ska det finnas ett ingripande och en konsekvens. Men hur ska man ens kunna gripa de misstänkta, ens bevisa att det var dom, i dagens Vimmerby? Med övervakningskamera finns det åtminstonde en liten möjlighet. Tror att den lokala polisen (de rester som finns kvar) känner igen de flesta och får de dom på film, och man har lite korsvisa kameraplaceringar så kanske det hejdar skadegörelsen.
    Problemet är att en del politiker inte kan förstå problemet förrän det drabbat dom själva. Tyvärr för de som drabbas idag, och som får ta konsekvensen.

    SvaraRadera
  3. Jag håller med dig om att straffskalan många gånger är löjlig och att det är tråkigt att alla, såväl unga som gamla, inte kan hjälpta till att ta sitt ansvar för att vi skall ha en trevlig kommun.

    Jag håller däremot inte med dig om att problemets lösning skulle vara övervakningskameror. Jag anser att vi måste angripa problemet, alltså människors värderingar eller brist på värderingar, etik och moral. Här har tex. föräldrar, skolan, polisen, politikerna och samhället som helhet ett stort ansvar att ta.

    Dagens samhälle har tyvärr kommit att bli förslappat och det gäller att visa på att det skapas konsekvenser av handlingar, konsekvenser som måste tas av den som utför en handling. Vi måste fråga oss vad den bakomliggande orsaken är till att det är på detta viset, sedan får vi sätta in åtgärder för att komma till rätta med det hela.

    Med övervakningskameror går vi runt problemet och skapar en falsk trygghet, människor kommer alltså att fortsätta ha kvar sina värderingar som skapar problemet. Dessutom är detta en viktig fråga som berör den personliga integriteten och ett storebrorssamhälle som vi redan har för mycket av.

    Du skriver att vi skall sluta och flumma. Jag håller med dig, inga övervakningskameror.

    SvaraRadera
  4. Micael, sista meningen i din kommentar här ovan lyder ”Problemet är att en del politiker inte kan förstå problemet förrän det drabbat dom själva. Tyvärr för de som drabbas idag, och som får ta konsekvensen.”

    Gäller detta även det mångkulturella samhällsexperimentet?

    SvaraRadera
  5. Hej Ramus, kul att du intresserar dig för andra frågor än just att bara hata mångkulturen. Jag kan diskutera med dig i åratal, vi blir aldrig överens i just den frågan. Gå in på Jens blogg, han vill ta diskussionen i det ämnet.
    Betr. övervakningskameror: Det är som sagt inte antingen eller, kameror är ett tillskott till polisen, precis som fartkameror. Visserligen skäms en del av dagens unga för sina ideal, sin etik och sin attityd så pass att man måste ha huliganluvor på sig (du kanske känner igen problematiken Rasmus?), och mot det hjälper ju inga kameror. Men det är en signal från samhället att vi inte accepterar en otrygg och osäker miljö. Vinsten är större än förlusten; den personliga integriteten är inte alls hotad annat än för dem som har nåt att dölja.

    SvaraRadera
  6. Det märks att du inte känner mig då jag intresserar mig för mycket mer än ”att bara hata mångkulturen”. Jag skrev faktiskt en insändare i VT för flera år sedan angående kameraövervakning. Förresten så står mitt erbjudande om en fika fortfarande kvar, det är bara att du hör av dig :)

    Jag har varit inne någon gång och tittat på hans blogg, men det var mest trams som jag känner att jag inte har tid att bemöta.

    Jag är fortfarande av den uppfattningen att kameror, i alla dess former, skapar en falsk trygghet. Jag ser hellre att pengarna som eventuellt skall investeras i dyra kamerautrustningar läggs på förebyggande arbete nära folket samt på extra polisresurser, fältare etc. På detta sätt skapas äkta trygghet.

    Nej, kameror må inte hjälpa mot luvor, men varför måste folk ha luvor på sig. Varför har det blivit så? Bör vi inte titta på grunden till problemet istället för att kasta pengarna på kameror?

    Om ett samhälle behöver kameror för att övervaka sina medborgare så innebär det att samhället har misslyckats. Det bästa vore om de ansvariga tog sitt ansvar eller lämnade sina platser till bättre lämpade personer.

    Angående den personliga integriteten så är den i allra högsta grad hotad. Oavsett om man har något att dölja så tror jag att många skulle uppleva det som obehagligt att alltid känna sig övervakade av storebror staten.

    SvaraRadera
  7. Nej, jag känner dig inte Rasmus. Men jag känner det varumärke, det rykte, du har i Vimmerby, och många gånger blir både du och jag betraktad utifrån det. Rättvist eller inte, välförtjänt eller inte. Man blir alltid bedömd efter vad man gör och säger. Och vad jag förstår av din aktivitet de senaste åren, på stan och i skolor, så propagerar du för ett samhälle jag inte vill leva i, så ursvensk jag än är. Ska vi fika så är jag inte intresserad att höra mer om din ideologi, vi kan snacka fiske eller golf i så fall. Jag blir bara arg och rädd när jag hör dina argument - det är att förstöra en god kopp kaffe. Hoppas du förstår det.
    Däremot skulle jag komma om jag fick med mig toleransens främste förespråkare i världen, Dalai Lama. Skulle vara intressant att höra ett samtal mellan er två...
    Tycker du ska gå in på Jens blog, han har den tid jag inte har att forska djupare i Nationaldemokraterna. Du formulerar dig väl, desto större anledning att ta dina värderingar på allvar. Tycker jag har gjort klart min ståndpunkt beträffande nationaldemokraternas ideologi och idealvärld. Punkt för min del för tillfället.
    Kameror återigen: kameror ersätter inget, de kompletterar. Vi godkänner att de ser oss in i bilar, de ser oss på varuhus, i banker, i offentliga lokaler - men inte att de ser oss på torget när vi välter blomkrukor, slår varandra och gör samhället otryggt.
    Är det så: hellre frihet för de som har nåt att dölja, än frihet för 99 procent av befolkningen att röra sig fritt och har rätt att få se saker och ting de bekostat oförstörda? Nej, för mig är det otänkbart och jag kommer att lägga en motion i nya fullmäktige om detta. Då får vi chans att återigen debattera frågan.

    SvaraRadera
  8. Jag pratar gärna fiske och golf med dig, sedan finns det faktiskt mycket annan politik och andra ämnen som vi skulle kunna diskutera. Hade det varit sommar så kunde jag ju ha besegrat dig på en golfrunda :) Nu får det väl räcka med ett fik. Du hittar som sagt min e-postadress på min blogg. Hör av dig om tid och plats.

    Om vi godkänner kameraövervakningen vet jag inte, vi är väl mer eller mindre tvungna till det. Personligen så skulle jag gärna se mindre övervakning, men det är väl bara möjligt i ett tryggt och moraliskt samhälle. Alltså det samhälle som jag vill ha.

    Jag ser fram emot en fortsatt debatt om övervakning i kommunfullmäktige efter valet.

    Ps. Jag hoppas att du lyckas få med dig Dalai Lama. Om inte så kan du ju ta med dig Jens ;)

    SvaraRadera
  9. Ställer gärna upp på en golfrunda, insatsen bör väl vara att man lyssnar och tar till sig av vinnarens värderingar (scratch - utan handikapp).

    I övrigt är jag för dåligt insatt i frågan gällande övervakning, annat än jag kan tycka att har man ingenting att dölja borde det inte vara något problem.

    Däremot har jag svårt att se att det samhälle Nationaldemokraterna eftersträvar är tryggare eller moraliskt riktigt!

    Denna fråga kan vi debattera vidare i antingen webbens värld, men allra helst i offentliga miljöer som kan skapa en större dynamik i debatten. Och Rasmus göm dig då inte bakom den etnopluralistiska ideologin utan lyft fram dina åsikter och lösningar. Jag har inga större problem med att försöka bemöta dem.

    Kommer inte att kommentera detta ämne mer i denna blogg, men Rasmus du får gärna kommentera "tramset" på min blogg. Jag erkänner att jag är relativt ny i skrivandets konst, där har både Micael och du ett försprång, men att söka information och argumentera för min sak i en debatt har jag relativt lätt för.

    SvaraRadera