måndag 22 mars 2010

Om två år är vi skyldiga 50.000 per röstberättigad i Vimmerby

I vår tar Vimmerby kommun en ny budget.
Den budgeten ska de politiker som väljs i höst verkställa 2011 och leva med.
Upplåningen var 2007 totalt 200 miljoner kronor.
2008 steg det till 290 MIO och 2009 till 330 MIO.
Nu ska nya lån tas upp till nya åtaganden.
2010 ska ytterligare 65 MIO i nya lån tas upp, 2011 80 MIO ytterligare och 2012 75 MIO ytterligare.
Efter två år i den nya mandatperioden kan vi redovisa lån på 605 miljoner kronor i Vimmerby kommun. På 6 år har lånen tredubblats. OM man gör planerade satsningar.
Den ränta kommunen idag betalar varierar upp till 4,79%, eftersom man låser det mesta blir det så. Nya lånen man tar upp 2010 kommer sannolikt till en historisk låg ränta, liksom de 90 MIO som går ut och som ska omplaceras. Möjligt att den totala räntan minskar.
Många bedömmare räknar med låg ränta både 2011 och 2012, och i EU:s beröm förra veckan till Sveriges finanser, varnades just för att gå ur de allmänna stimulanserna för snabbt. Låg ränta är ett kraftfullt stimuleringsverktyg.
Låneskulden är ändå för hög i Vimmerby. Det är en otäck ryggsäck att bära på för kommunen. Om vi slår ut 200 MIO i skuld på 12.000 röstberättigade i Vimmerby kommun blir det 16.666 kronor i skuld vardera 2007. Men 2012 har den skulden växt till 50.000 kronor per röstberättigad invånare exklusive ränta! Om räntan höjs till det dubbla om några år, inte alls omöjligt, ska vi lägga åtskilliga tusen kronor till det beloppet.
Exempel: på 600 MIO och snittränta på 2,5 % idag (så låg är den inte, tyvärr) så betalas 15 MIO i ränta. Men blir den det dubbla, 5%, så ska vi betala 30 MIO i ränta. Det är 2.500 kronor per röstberättigad och år .En mycket kraftig ökning på sex år om planerna verkställs.

Ska vi inte satsa?
Försvaret från tidigare politiker har varit: Men hur ska vi möta kraven i omsorgen och skolan?(s) säger blixtsnabbt utan att tänka: skattehöjning!
Rätt svar är: Prioritering! Vi måste se till HELA kommunens kostnadsmassa och fråga oss vad som är viktigt. Varje nämnd kan inte längre sitta och besluta om sitt, övertrassera och spara.
Det blir konstigt till och med för skolfolket när man kan övertrassera med 3 MIO på gymnasiebyggnaden men inte har 400.000 kronor till baracker på Vimarskolan så lågstadieeleverna ska få gå i provisoriska lokaler i högstadiet i höst.
Någon eller några måste ha grepp på helheten.
Det bästa och effektivaste sättet att spara pengar i en verksamhet är - arbetskraft. Tycka vad man tycka vill, men det är arbetskraften som kostar mest pengar. Samtidigt är det arbetskraften som utför nyttan, det man får betalt för. Så konststycket är att vara effektiv i utförandet av nyttan.
I Vimmerby kommun leder detta resonemang alltid till att man ska spara pengar på arbetskraft ute i organisatioerna, men inte i administration. Man tar inte hänsyn till var kunden upplever nyttan. Baracken på Vimarskolan motsvarar en tjänst. Den ska inte tas bland Vimarskolans lärare (även om man också där prövar sin effektivitet dagligen) utan den ska tas i skolans administration, så långt bak som möjligt från eleverna, kunderna.
Går inte det ska man slå samman administrationen i större "regioner" för att se om den kan bli billigare.
Och ytterligare: måste allt göras? Måste alla rapporter och möten hållas? Kan delegeringen bli mer omfattande? Need to do or nice to do? Någonstans i toppen på pyramiden måste det sitta någon eller några som har ett helhetsgrepp.
Om skatteunderlaget minskar med utflyttning måste kostnaderna minska. Väldigt enkel matematik. Politiker måste bry sig om detta faktum.

Jag säger ja till nytt äldreboende för det måste vi ha till våra gamla, jag kommer också att föreslå satsningar i omsorg och skola - men jag kommer också att rikta krav på finansiering, effektivare organisation, minskade administrationskostnader.
Vi måste gasa (fler jobb i näringslivet) och vi måste bromsa (var i kommunen tillverkas kundupplevd nytta?). Innan man över huvudtaget tänker på alla satsningar i budgeten i vår - börja med att öka det ekonomiska utrymmet genom att skära i administration och hitta samarbetspartner kring det som tvunget måste göras.

10 kommentarer:

  1. Hu det var mycket text och jag ska bara ge två reflektioner eller fakta upplysningar.
    1. Den slutgiltiga budgeten fastställes i november vilket innebär att efter val och maktskifte får den nya majoriteten möjlighet att göra en del profileringar.
    2. när det gäller skattehöjningar så sade socialdemokraterna nej när den senast höjdes med 40 öre så bilden av att vi bara höjer skatten är inte sann.

    SvaraRadera
  2. 1. Men det mesta klubbas i vår, "profilieringarna" kan ju knappast vara för omfattande.
    2. OK, bra i så fall. Då kan vi vara ganska säkra på att skatten inte höjs i Vimmerby utan snarare kan sänkas med 40 öre med bred majoritet.

    SvaraRadera
  3. Det är inte alltid fel att ta lån, varken för privatperson eller kommun. Lånar man inom landet så lånar kommunen i princip av kommuninnevånarna. Och går det till investeringar blir det en stimulans för näringslivet. Gymnasiebygget m fl byggen ger ju jobb åt snickare och andra på hantverksidan. Sen finns det alltid en gräns för kommunala investeringar och var den ligger får ekonomer och politiker avgöra.

    SvaraRadera
  4. Frågan är om det blir en budget i juni eller om majoriteten mörkar till efter valet... Vet att det har hänt förr. Så den som lever får se. Mycket av budgeten avgörs i april när regeringen kommer med vårproppen så vi får veta hur statsbidragen blir för kommande år. Blir det som det ser ut idag så kan den sittande majoriteten i Vimmerby bara ta fram yxan och kapa och räcker inte det att ta administration som du är ute efter (tror du har fel med att det finns massor att göra där).

    SvaraRadera
  5. Till Usain: Visst kan man ta lån. Men frågan är vad som bör ligga inom kommunens åtagande. Att bygga och äga skola är definitivt inte nödvändigt, här kunde NCC/Skanska bygga (ta lån) och kommunen hyra. Att hålla kostnader rörliga när man har dåligt med pengar är mycket viktigt. Just vem exakt som tar lån har ingen effekt på jobben. Däremot om en hyresgäst efterfrågar ett byggande, så har det effekt. Och en sådan efterfrågan ska offentliga sektorn naturligtvis rikta i lågkonjunktur, när det är som billigast, och inte i högkonjunktur. Tyvärr så tror vissa politiker att äga innebär makt, egentligen är det brukaren som innehar makten om det nu är makt man är ute efter när man prompt som kommun ska äga allting.
    Till Peter: När Vimmerby kommun nu ska bygga äldreboende och åren framöver ta in detta i budgeten hoppas jag du stödjer att vi lägger ut det på marknaden, och hyr därefter fastigheterna för att sedan sköta driften, d.v.s verksamheten.
    Jag förutsätter att du också är med på att vi låter proffs handla upp det och inte lägger det på tjänstemännen i stadshuset som hittills inte lyckats räkna rätt.

    SvaraRadera
  6. Jag har drivit att kommunen måste skaffa sig en professionell upphandlings/inköps organisation. Som det ser ut nu tar omsorgsnämnden där jag befinner mig hjälp av både Kalmar och Västervik. Men genom att kommunen gör så mycket inköp mer eller mindre dagligen måste vi ha kompetensen inom organisationen. En sådan tjänst skulle var betald innan första löneutbetalningen.
    Sedan när det gäller boendet så tycker jag man får räkna på det och värdera vilka för/nackdelar det finns med att hyra alt äga

    SvaraRadera
  7. Peter, bra svar. Man kan nästan tro att du valt fel parti...du skulle kanske valt Alliansen... :-)

    SvaraRadera
  8. Hm om jag tillhört majoriteten hade det redan varit genomfört... Dag för byte :)

    SvaraRadera
  9. Ang upphandlings/inköpsorganisation kan man diskutera om inte den kan handlas upp, som Omsorgsnämnden tydligen delvis gör. Då har kommunen en större frihet och kan byta upphandlare vid behov. Med en egen organisation skapas en liten byråkrati (chef, assistent mm) som jag vet att en blivande politiker inte tycker om. Och den byråkratin har kanske inte alltid fullt upp, och blir då inte kostnadseffektiv.

    SvaraRadera
  10. En regel för större företag är att man efter ett-tre år skiftar medarbetare på inköpsposten, risken för allians mellan inköpare-leverantör är för stor. Jag säger inte att det sker i Vimmerby, men idén att hyra in inköpare för varje uppdrag tåär väl värd att fundera över.

    SvaraRadera