onsdag 17 mars 2010

Onda aningar om nya kylmatssystemet

Jag gillar inte koka/kyla-maten, dvs kylmatssystemet som ska införas i Vimmerby och som är ännu en stor miljoninvestering i kommunen.
Om Vimmerby bygger sitt nya, stora centralkök lär både barn i dagis/skola och åldringar få denna mat.
Jag har inte koll på alla siffror men har ändå en känsla av att detta inte är en bra utveckling.
En annan fråga som är relevant: har stadshuset koll på kostnaderna denna gång? Räcker de anslagna pengarna eller blir det en ny kalkylskandal?
Jag har stor respekt för kostnader men lösningen är inte alla gånger att göra som alla andra. Har det gjorts ett idéarbete? Har man stött, blött, mätt och kalkylerat andra alternativ?

Jag vill att man går åt andra hållet: lagar maten småskaligt, i mindre kök och istället skapar en flexibilitet där personalen kan arbeta både med olika saker, och i olika kök i kommunen.
Finansiering: jag har tidigare presenterat fördelningsmodellen som är att minska administration genom samarbete med andra kommuner, och öka resurserna i det operativa i vård, skola och omsorg.
Jag har en viss erfarenhet av köksekonomi genom en kommersiell restaurang. Råvaruinköpen är viktiga men inköpskostnaderna pressas av stora volymer och det har kommunen. Det finns också inköpssamarbeten som man tillämpar.
En annan viktig kostnadseffektiv åtgärd är flexibel bemanning; kan personalen vara flexibel, jobba på olika arbetsplatser, kan man sköta flera funktioner, fungera i olika yrken i köket? Detta sparar många lönekronor.
En annan fundering: kan inte matlagningen fungera terapeutiskt? Om man lagar mat i kök direkt i äldreboendet kan väl många gamla vara med? Jag känner till livsmedelsreglerna (flera är dummare än de gamla reglerna, faktiskt...) men jag menar att de gamla kan vara närvarande. Det måste väl skapa positiva känslor om de gamla hör fläsket stekas i pannorna, hör skramlet från köket och att det vankas platslagad mat.
Hur roligt är det att få en sciencefiction-version av en gammal mos- och pommesbricka inklädd i cellofan...?

Har som sagt inte koll på kostnaderna men det brukar vara så att det som är dåligt är dåligt oavsett hur billigt det är. Kanske koka/kyla-maten gör maten oduglig som föda (smak och kvalité) och då är till och med 10 öre för mycket.
Alltför många varnar för detta och eftersom Vimmerby kommun inte har något "varumärke" som reglerar hur kommunen ska satsa så tycker jag man avvaktar tills man har en större planering, en större bild av hur man vill kommunen ska vara profilierad.

Nu vet jag att de flesta moderater inte är ense med mig, och att klockan är fem i tolv.
Men fem i tolv är inte fem över tolv och många gånger kan man efteråt vara glad över att bromsen gick i golvet över huvudtaget.
Det finns för många frågetecken kring koka/kyla-maten: främst kvalité- och portionskostnad, att jag har en magkänsla av att detta inte blir bra och att vi får riskera göra om, och därmed ökade kostnader.
Ni som är insatta i ämnet får väldigt gärna kommentera och skriva er åsikt.

2 kommentarer:

  1. Man klarar inte problemen med varmhållningen och därför är den sk kylmaten nödvändig. Sådan finns ju att köpa i mängd i affärerna. Duger den åt mig bör den väl duga åt äldre och skolelever. Dessutom kan man ha bättre råvaror än i Dafgård/Findus m fl produkter. Skönt att den här långbänken om maten är över.

    SvaraRadera
  2. Har smakat maten och den är inte bra. Den kylmat som finns i affärerna är heller inte bra. De gamla ska inte ha 'mikromat' varje dag på ålderns höst. Ska bli intressant att se om detta är ännu ett felbeslut, som vi som kommer efter få ta ansvar för.

    SvaraRadera