tisdag 9 mars 2010

Torget spelas till nästa sammanträdesbord...

Utformningen av Vimmerby Torg är uppe på kommunstyrelsens bord idag.
Beslutet blir sannolikt att man skickar frågan vidare till Näringslivsbolaget.
Kommunstyrelsen är inte kapabel att fatta beslut om torget för egen del, utan passar frågan.
Centern bröt ju Alliansen, gick på (s) förslag i fullmäktige och sa nej till moderaternas motion, i och för sig förståeligt eftersom det är centerns enormt dåliga skötsel av frågan som gjort vimmerbyborna så frustrerade.
Det går ju att säga "Ok, vi har varit för slöa och för dåliga på att känna av vad folk vill, vi backar och gör nu ett nytt försök..." men det vill inte centern och socialdemokraterna, utan istället kör man över frågan till Näringslivsbolaget. Men, hör och häpna, där sitter folk som också sitter i kommunstyrelsen! Det vikarierande kommunalrådet Per-Åke Svensson - den enda politiker i Vimmerby som är i beslutande ställning och som folket inte valt, utan sitter där för att centern inte hittade någon på sin valsedel från förra valet - får nu en chans att säga i Näringslivsbolaget det han inte kan säga i kommunstyrelsen.
Nog behövs det nya krafter i den lokala politiken...

2 kommentarer:

  1. Ingela Nilsson Nachtweij11 mars 2010 kl. 07:18

    Hej! Per Åke Svensson är inget vikarierande kommunalråd. Underrätta dig om vad som gäller. Tomas Petersson och Magnus Gustafsson kan säkert berätta för dig om vilka som är folkvalda i den kommunala politiken.

    Här kommer ett försök att förklara detta från en centerpartist. KF-ledamöterna är folkvalda. Centerpartiet har fått ansvaret att besätta kommunalrådsposten av väljarna. Då CarlAxel som först valdes till kommunalråd valde att sluta på den posten så valdes PerÅke att efterträda honom. Han är alltså absolut INTE vikarierande kommunalråd. Har aldrig varit och kommer aldrig att vara oavsett vad du väljer att skriva på din blogg. Vill du fortsätta skriva så måste du sätta det inom citattecken vilket betonar att det är din icke sanna beteckning som du antagligen väljer för att utmana Centerpartiet i Vimmerby och föra fram dig själv som kommunalrådskandidat. Lycka till med din kampanj! det är mycket intressant att följa det du skriver på denna blogg.

    SvaraRadera
  2. Hej! Du har rätt Ingela, han är inte vikarie. Han är vald av centerpartiet, men fanns, vad jag vet, inte på någon valsedel i tidigare val. Men det kanske han gjorde? Rätta mig då. Väljarna väljer ju både parti och personer via valsedeln, i annat fall hade vi ju inte behövt namn på valsedlarna utan hade kunnat överlåta tillsättandet av personer åt partierna efter valet. Så fanns Per-Åke inte på någon valsedel i förra valet drar jag slutsatsen att han inte valts in i kommunfullmäktige av väljarna, men valts till kommunalråd av centerpartiet efter valet.
    Centerpartiets kommunalråd Leif Larsson valde också att gå under mandatperioden för att släppa fram Carl-Axel, och nu valde Carl-Axel att gå under mandatperioden för att släppa fram Per-Åke - som inte fanns på valsedeln.
    Jag tycker att väljarna borde få kontinuitet på posten som kommunstyrelsens ordförande, kommunalråd.
    När man nu väljer kommunalråd i detta val - vi har ju tre kandidater redan nu i Per-Åke Svensson (c), Jan Henriksson (s) och Gudrun Brunegård (kd)- så tror jag väljarna använder möjligheten att kryssa, att göra ett personval.
    Jag aspirerar till fullmäktige. Går moderaterna fram, och jag får många kryss i personvalet, kommer jag självklart att ta ansvar. Annars skulle jag inte gjort mig valbar. Samma gäller väl dig? Det är det val och personalval går ut på. Vad jag förstår respekterar Alliansen väljarnas beslut även när det gäller personval.
    Överskuggande mål är dock att Alliansen får fortsatt majoritet, men det är viktigt att man då kan ställa upp med folk som engagerar sig, kan svara på frågor, kan ta ställning. Per-Åke började sin politiska bana på ett Rotarymöte där han fick frågan vad han tyckte om ALV-affären, och svarade då "Pass". Jag hoppas att det var en ren tillfällighet, att "passa" en del frågor visar bara väljarna att centerns strategi med kommunalrådsbytet hade en dold agenda. Man får inte vara hur smart som helst, Vimmerbyborna har en viss förmåga till "genomsyn" och somligt är väldigt transparent...
    Att du och Peter går in på centerns lista ser jag enbart som positivt. Ni behövs i fullmäktige och jag ser fram emot samarbete med "nya" centern i Vimmerby.

    SvaraRadera