onsdag 3 mars 2010

Så säljer vi paket till Astrid Lindgrens Näs...

Hotellen i Vimmerby försöker sälja paketresor med övernattning till Astrid Lindgrens Näs.
Chefen själv, Kjell-Åke Hanson skriver på sin blogg idag, med anledning av att han tror att Vimmerby behöver ett nytt stort hotell, därför att då kan:
"... fler personer sommartid välja att övernatta i Vimmerby kommun, istället för i kranskommunerna, när de besöker vår teaterpark. Själv hade jag vänner förra året som besökte Astrid Lindgrens Värld, men som hittade det närmaste hyggliga boendet i - Jönköping!"
Slut citat.

Nu har alltså både Kajsa Althén, medieforskare i Linköping, och Näs VD Kjell-Åke Hansson konstaterat att Vimmerbys hotellboende är av enklaste slaget, inte ens i närheten av "hyggligt". Althén för sin del i TV, utan att närmare precisera vad det är som fattas henne. Hansson på sin blogg, utan att själv ha bott på exempelvis Karaktärshotellet.

SHR, Sveriges Hotell och Restaurangföretagare, har klassat Fredensborg och Karaktärshotellet som 3-stjärniga. Karaktärshotellet håller 4-stjärnig nivå sommartid då man har dygnet-runt-öppen reception. Klassningen håller även för de nya EU-klassificeringarna.
Denna nivå räcker inte för Hanssons vänner, de finner inte tillräckligt bra nivå närmare än 12 mil utanför Vimmerby...
Sorgligt.
Som ni kan förstå, kära läsare, behöver nu hotellen i Vimmerby all hjälp de kan få för att sälja hotellpaket till Näs med den låga standard hotellen har.
Även om nu Näs själva inte accepterar hotellens standard kommer hotellägarna ändå göra ett försök och hoppas på att det goda bemötandet man får på hotellen kan uppväga den usla standarden av 4 stjärnor sommartid, innebärande 20 kvm stora rum, dubbelsäng, bäddsoffa, platt-TV med 10 kanaler, golvvärme i helkaklade badrum, gratis Internet, luftkonditionering i form av komfortkyla, restaurang, rättigheter, spa, frisör, massage, hudvård, bastu, massagebad, ångsteamer, etc.
Men duger de inte åt Näs-chefens vänner ska Vimmerbys hotell givetvis överlåta åt hotellen i Linköping, Växjö, Jönköping och Kalmar att skapa dessa paket. Bara Hanssons vänner kan hitta tillräckligt med fyrstjärniga och femstjärniga hotell där.

Hotellen i Vimmerby behöver ingen ursäkt av vare sig Althén eller Hansson.
Jag personligen är bara, som bland annat förhoppningsvis blivande lokal politiker, så ledsen att en företrädare för ett kommunägt företag, dessutom ett turistmål som har allt att vinna på att marknadsföra Vimmerbys hotell, offentliggör en sådan ogrundad kritik.
Vad vinner Näs, hotellen och Vimmerby på en sådan publicering?

5 kommentarer:

  1. Sitt lugnt i båten, Micael! Och lägg inte en massa ord i min mun, tack. Ditt hotell duger säkert åt mina vänner - men det var fullbokat den gången jag talar om. Trebarnsfamiljen ville bo på hotell i Vimmerby, men ALLT var bokat.

    Jag har inte yppat någon kritik mot hotellen i Vimmerby. Läs gärna min blogg igen och se vad jag faktiskt skrev - inte vad du påstår att jag skrev: www.astridlindgrensnas.wordpress.se

    Jag konstaterar blott att en ny hotelletablering i framtiden sannolikt betyder införsel av nya tankar, idéer, nytt koncept, nya kundregister och ett nytt konferenskunnande till Vimmerby. Är det nybyggt innebär det förmodligen också en annan standard och profil än vad hotellen i stan har idag.

    Jag tror personligen att det behövs fler rum och fler boendealternativ om Vimmerby på sikt ska kunna utvecklas genom turism och andra besök/aktiviteter, exempelvis den snabbt expanderande kopplingen till universitet och högskolor.

    Du är lite trist när du gör så här hätska utfall, för du vet så väl att både Astrid Lindgrens Näs och jag privat har bokat och rekommenderat hotellrum på Björkbacken och andra hotell åt många besökare och gäster. Senast häromdan. Det kommer vi att fortsätta med. Det vet du också. Så varför försöker du kasta grus i ett väl fungerande samarbete oss emellan?

    Till sist: jag sover gärna en natt på Karaktärshotellet, om du nu inte anser att det räcker med den guidning jag tidigare fått av dig personligen. Men det känns ärligt talat lite fånigt och dyrt att testa din service, när jag har mat, dryck och säng till självkostnadspris i mitt hem trehundra meter därifrån.

    Lev väl! /Kjell Åke

    SvaraRadera
  2. Kjell-Åke,
    Nej, jag tycker inte du är trist. Inte heller att du är hätsk eller gör utfall. Tråkigt att du har den uppfattningen om mig.
    Tvärtom, vi brukar kunna diskutera.Och jag tror nog att vårt samarbete tål en debatt, annars får det väl upphöra om du tycker att jag inte borde reagera på saker du skriver.
    ”Trebarnsfamilj som inte hittar boende på grund av fullt” är nåt helt annat än ”hyggligt boende” som du beskriver i din artikel på din blog. Jag vet inte varför du decimerar detta till formuleringen ”för att hitta hyggligt boende”. Jag läser det du skriver och din och Kajsas tolkning av hotellstandarden i Vimmerby kan inte misstolkas, Kjell-Åke. Men det är bra om du kunde ändra uppfattning.
    Jag tror i grunden att kritiken mot standarden på Vimmerbys hotell - du skriver ju faktiskt för "att hitta hyggligt boende" och det kan knappast tolkas som att det var fullt, då borde väl forumleringen vara sådan - istället grundar sig i att då skulle positionen för ett hotell med högre stanrdard vara ledigt. Ok för mig, i så fall. Envisas ni med att Vimmerby och dess turism skulle vara betjänt av ett 5-stjärnigt hotell året runt så bygg. Nu äger inte kommunen ALV så det är fritt fram.
    Men det är tröttsamt att läsa/höra, underförstått eller direkt, att motivet för ett nytt hotell skulle vara att de befintliga inte håller måttet. Det är dessutom inte sant och skadar det samarbete som bland annat Nils Nyman offentligt eftersträvat.
    Tråkigt att ni väcker liv i debatten igen när vi istället borde dra åt samma håll efter de beslut som fattats.
    Jag tror inte att ett fortsatt fullt krig mellan boendenäringen och ALV/Näs gynnar någon av oss eller Vimmerby i stort.
    Så jag tycker nog att det är andra som bör sitta still i båten.

    PS. Kommentaren tidigare togs bort på grund av stavfel, annars samma som denna. DS

    SvaraRadera
  3. Jo, tydligen kunde min skrivning misstolkas, eftersom du fortfarande hävdar att jag har uttalat mig om hotellstandarden i Vimmerby. Det har jag inte.

    Jag skrev att jag hoppas att fler ska kunna välja att övernatta i Vimmerby istället för i andra kommuner i framtiden. En vän hamnade i Jönköping. Det har förstås framförallt med tillgång på hotellrum att göra. Kvalitetsaspekten tolkade du in.

    Du påstår att jag säger att "hotellnäringen är av enklaste slaget, inte ens i närheten av hyggligt" - men så har jag aldrig sagt! Det är dina ord, inte mina.

    Jag har heller inte väckt debatten till liv. Du skrev om hotellfrågan igår, jag gjorde en kommentar idag. Här kan debatten gärna sluta för min del.

    Det viktigaste är att vi på Astrid Lindgrens Näs dagligen arbetar - förstås - med att marknadsföra och rekommendera så mycket vi kan av kommunens tillgångar, inte minst hotellen och boendevarianterna. Och att ni gör vad ni kan för att "sälja in" vår anläggning till vimmerbybor och besökare utifrån. Det är ett vinn-vinn-läge och det vet jag att du tycker också!

    SvaraRadera
  4. Micael,
    Jag tycker det är synd att du i huvudtaget reagerar mot angrepp (påstådda eller riktiga) mot din verksamhet via din blogg. Ska du blogga som politiker bör du hålla isär din verksamhet och din ideologi, annars blir varken det ena eller andra trovärdigt. Att du trots allt kämpar för en ökad turism till Vimmerby känns bra, vi behöver den alla. Men om den bara rör din anläggning så känns det långt ifrån bra.

    Tomas Rintala / Södra Vi

    SvaraRadera
  5. Hej Tomas, du har rätt. Jag måste hålla isär detta av många skäl. Men turismen är en stor politisk fråga och det blir svårt att inte debattera den utan att folk tänker på mig i rollen som VD i Björkbacken. Men jag sitter där jag sitter, och jag hoppas kunna balansera detta och måste tänka mig noga för framöver.

    SvaraRadera