lördag 27 mars 2010

Cykelvägen och centerpartisten

Cykelväg förbi centerpartistens cykeluthyrning i Vimmerby?
Debatten har rasat mellan paret riksdags/landstingskandidaterna Annika och Peter Högberg (s) och Ingela Nilsson-Nachtwei/Peter Fjällgård (c) på deras respektive bloggar.
Ingela och Peter har blivit trampade på tårna av paret Högbergs sedan Ingela förespråkat en cykelväg utmed Bysjövägen till Ulriksdalsvägen.
Och Annika och Peter har dålig koll på om Ingela hyr ut cyklar eller inte (vilket hon inte gör längre.)
För om hon gör det, så tycker Högbergs att man pratar i egen sak när man vill ha en gång- och cykelväg förbi dem och ut till Ryttargården och Golfakademin.

Det är principiellt synd när en i och för sig viktig fråga genast kommer att handla om vem som har mest nytta eller inte. Det skulle innebära att jag inte kan förespråka privata dagis bara för att jag äger en fastighet som hyr ut till sådan verksamhet.
Hoppas att Annika och Peter inte kör den misstänkliggörande debattekniken framåt för då får man börja gräva och ha sig, och sedan ska skit kastas fram och tillbaka, och det för inte några frågor framåt i det Vimmerby jag tror vi alla älskar och vill väl.

Sakligt pekar Ingela på en viktig sak: trafiksäkerhet för våra barn. Viktigt!
Men det finns också en annan vinkel: området är kanonfint att utveckla som ett stort fritidsområde i Vimmerby. Idag finns hästsporten rikligt representerad, men också golf, orientering, skogsvandring. Kanske man kan titta på hur man mer kan uteckla detta område, så nära skola och tätort? Kan det bli fler lantligt belägna bostäder? Fler aktiviteter? Områden för utomhuskonferenser som NCU nu etablerat?
Det finns säkert fler idéer - i det perspektivet kan cykelvägen handla om nåt, och bli ännu mer motiverad, annat än att just en centerpartist bor bredvid den.

Fotnot: OM vi ska ha en avdelning "politiker talar i egen sak" skulle jag vilja föreslå att jag som pimpelfiskare vill att kommunen skapade och bekostade ett konstfruset islager, ungefär 10 centimeter, på sjön Nossen året om så jag kunde utöva min sport i badbyxor och med flippertofflor framöver. Jag kan tänka mig finansiera det hela med att vi pimpelfiskare betalar 100 kronor per deltagare och tävling, vilket vi gör idag, och med avgifter för halkbanekörning om nu inte Vimmerby Halkbana ska vara kvar sedan den tjänat ut. Två flugor i en smäll! (Observera alla politiker, det i kursivt här är ett försök till skämt.)

1 kommentar:

  1. Bra förslag med cykelväg till ett i framtiden utökat sport/friluftsområde. Bygg dessutom cykelväg från Snokeborondellen till Folkets Park. Sen skulle ju fotbollsplanen ligga där också.

    SvaraRadera