måndag 15 mars 2010

Vimmerby Tidning och politiken

Jag vill passa på att göra reklam för Vimmerby-bloggarna (c) Peter Fjällgård/Ingela Nilsson-Nachtwei. De kommenterar ofta mina görande och det är kul.
Fjällgård är lite irriterad över att mitt debattinlägg i lördagens Vimmerby Tidning fick en halvsida, och han avviserar lika stora inlägg från vart och ett av de åtta nya namnen på centerns valsedel.
Uppenbarligen en bombmatta från centern. Kul! Det ser vi fram emot.
Han tyckte också mellan raderna att Kajsa Althéns uppsats om Vimmerby Tidnings ALV-bevakning på nåt sätt skulle ha att göra med det utrymme mitt inlägg fick.
Kul att centern och Fjällgård lägger kraft på detta och ser sådana samband. Skulle man möta de spekulationerna kan man väl undra vad centerns förre kommunalråd Carl-Axel Centerstig sagt till samma Althén om ALV-debatten i VT - det får vi väl läsa när hennes bok kommer ut.
I Vimmerby Tidning förde Centerstig ingen diskussion; det var första, andra, tredje och sålt vi plötsligt fick till livs med morronkaffet. Kanske var det han som höll i partipiskan hos centern...?
Som både varande och erfaren publicist kan jag nog se vad Alf Wesik gjort för bedömning och prioritering av allt det material han haft för att skapa en lördagstidning, och jag är bombsäker på att varken jag eller Fjällgård kan påverka hans slutliga beslut.
Jag tror helt enkelt att jag formulerat idéer som han tror läsekretsen kan ha intresse av att få läsa. Kanske också Wesik nappar på Ingelas epitet om hans tidning, "vimmerbyblaskan" - om jag satt som redaktionschef skulle jag givetvis fundera på om Ingela verkligen ville publicera sig i "blaskan".
Jag hoppas att både Ingela och Peter också kan formulera idéer från centerns sida. Även om deras företrädare inte lyckats under de fyra år som passerat - varken om torget eller annat - så är de hjärtligt välkomna nu.
Jag tror säkert att vi har, på var sina håll, idéer som vi gemensamt kan stötta i Allians för Vimmerby.

Om Vimmerby Tidning
Oavsett vad vi tycker om Vimmerby Tidning vill jag framhålla följande, och det har jag stått fast vid även som deras konkurrent:
- Vimmerby Tidning behövs i Vimmerby och vimmerbyborna ska vara tacksamma över att ha en egen utgiven publikation.
- Jag tycker dock inte att den behövs ensam, hade gärna sett att det funnits ett antal konkurrerande lokalredaktioner. Det hade bara skapat bättre och snabbare journalistik. Bra för dom, bra för läsarna.
- Det är bra om Vimmerby Tidning kan behålla minst 3 sidor lokalt material.
- Det är bra om lokal handel och lokalbefolkning kan slå vakt om sin tidning, använda sin tidning, aktivera sig och engagera sig i tidningen. Tidningen är ett viktig instrument för att skapa "bypolitik" - de digitala medierna via Internet (som blogg, twitter och chattar på hemsidor) räcker bara upp till en viss ålder och knappast det.
- För att nå de allra flesta behövs en lokal tidning och det arbetet gör Vimmerby Tidning bra. Som ensam tidning på orten kunde den göra som den ville egentligen. Istället har tidningen ambitioner som jag tror de flesta av oss skulle sakna om den inte kom ut. Man kan inte gilla all text, all redigering, alla bilder, alla rubriker men som lokaltidning har den bredd och djup, från familjesidan till sporten, Utslaget över tid speglar tidningen lokalsamhället bra; öppet och ärligt. Vimmerby Tidning öppnar spalterna för alla partier, vilket är bra.
- Tycker det är synd att de ledande politikerna inte använder tidningen mer - nu i valtider översvämmas tidningen av insändare från politiker och jag skulle vara mycket noga, som redaktionschef, att sortera och även slänga rena upprepningar från många politiker.
Det är ju också ett ansvar för oss politiker, att inte tjata igenom argument till oändlighet utan att också tillföra nytt.
Som om (c) nu ska komma med åtta halvsidor som Peter Fjällgård vill hoppas jag att det är lika många halvsidor med nya förslag man levererar.
Det handlar ju inte bara om att skriva, vilket många kan.
Det ska bli läst också.

26 kommentarer:

  1. Hej Micael, det är inte irritation, det var ett litet, om en dåligt försök till att vara skämtsamt ironisk.
    Men jag lyckades bättre än tv jag har fått en hel artikel som kommentar. :=)

    Jag betvivlar att jag och Ingela skulle nå upp till de fantastiska formuleringar som en etablerad publicist som du kan brodera.
    I vart fall inte i våra egna ögon.
    Jag kunde dock inte ana att jag skulle trampa på någon öm tå, med min lilla anspelning.
    Det är ju det den erfarne publicisten ständigt gör anspelar, eller hur? Vad gäller tidningen, så har jag inget mot varken den eller Alf.
    Nu Micael kommer jag att lämna dig och bloggen år sitt öde. Och fram till valet lägga min energi på det uppdrag jag har. Påverka framtiden i Vimmerby kommun.
    Kanske vi kan hitta samsyn på någon sak eller fråga. Det får framtiden utvisa.

    SvaraRadera
  2. Håller med om att Vimmerby Tidning bra speglar vimmerbytrakten och dess människor. Lokalnyheterna, familjesidan och insändarsidan är det mest intressanta, sportsidorna är väl många. Det inköpta materialet är ganska ok. Dessutom har ju papperet en mycket hög kvalitet med många bestrukna sidor. Det är som om ägarna subventionerar tidningen dvs kostar på den mer än vad den bär. Jämför med den tunna Västervikstidningen.

    SvaraRadera
  3. Ingela Nilsson Nachtweij16 mars 2010 kl. 06:06

    Varmt tack för reklamen för Peters och min blogg! Snart börjar fler Centerpartister i Vimmerby att blogga.
    Förlåt att jag använde ordet "Vimmerbyblaska" vilket jag inte trodde var så negativt laddat som du beskriver ovan. Instämmeer i att Vimmerby tidning verkligen behövs och är fantastisk som publikation och jag läser den med stort intresse varje dag.

    Nu behövs fokus på samarbete i alliansen, Micael och inget annat.

    SvaraRadera
  4. Hej igen,
    Peter, synd att du lämnar bloggdebatten. Jag tycker nämligen att blogga är att "påverka framtiden i Vimmerby kommun". Jag hoppas dock att du fortsätter debatterna när du hittar något intressant, och inte bara kör en monolog för dig själv i Rumskulla :-).
    Ingela, jag vet och ser att du kämpar hårt för att se framåt och inte bakåt. Och jag förstår dig. Och håller med dig till viss del. men jag tror inte de gamla politikerna i ditt parti riktigt har förklarat historien och hur de skött sin ledarroll i Vimmerby efter Bengt Johanssons och Leif Larssons sorti. Någon Allians har de inte varit intresserad av att bilda, motsvarande den på riksplanet och den självgodheten riskerar nu att straffa sig i valet.
    Jag själv och moderaterna vill gärna att Allians för Vimmerby upprättas och att vi hittar gemensamma ställningstagande för Vimmerbys framtid. När ni tar det initiativet är jag på spåret; när kallar ni till första mötet?
    Roligt att fler (c) kommer att blogga, det ser jag fram emot. Den röda sidan är inte intresserad av lokal politik och profilierar sig mer som riksdagspolitiker. Då är det bra att vi skapar kontrast och visar att det är Alliansen som debatterar och vill arbeta med de lokala frågorna i Vimmerby.
    Jag samarbetar gärna med "nya" centerpartiet Ingela, hoppas vi ses snart och kan hitta gemensamma ställningstagande! Som största parti har ni bollen.

    SvaraRadera
  5. Den röda sidan är visst intresserad av den lokala politiken, men jag måste sköta mitt jobb:), samt arbetar mycket i ideella föreningar. Så snart jag har möjlighet ska jag ge mig in i leken.

    SvaraRadera
  6. Hehe...:)
    De röda bloggar jag sett från Vimmerby är familjen Högbergs. Och de redovisar mest interna fester bland vänsterbloggare och lite annat slafs och hafs som Peter brukar uttrycka sig. Kul att du också satte färg på din blogg Jens!
    Nu gäller det att hålla tungan rätt i mun på fikarasterna... Du lägger väl inget i de goda bakverk du har med dig ibland...?

    SvaraRadera
  7. Ja, nu var det ju din blogg jag lämnade.
    Jag har framtiden som arbetsfält, den är oskriven och viktig.Om det finns allians tankar i den är jag inte klar över.Jag gillar inte blockpolitik. Det är en begränsning av optimala breda lösningar. Bästa lösningen av en fråga borde vara given. Så är det ju inte alltid. Får den stöd från fel håll blir, det blir stora rubriker.
    Ser ingen vikt av att sätta tid på påhopp av fd Centerpartister, från den tid jag inte kunnat påverka. Men det skadar arenan där framtiden skall spelas.
    Jag kan inte skriva om historien från andra världskriget heller.

    Jag kommer att blogga, och så skall du inte underskatta Rumskulla som en politisk arena, för monologer, vi är en stark maktfaktor vi Rumskulla bor. Vi ger oss aldrig.

    Jensa, fel färg gör om. Som "Stor" spelare i SIF, inte facker utan Storebro IF i deras gröna tröja, är färgen GRÖN.

    SvaraRadera
  8. Peter, jo jag förstod nog att det var min blog du lämnade... retades lite bara...Rumskulla underskattas definitivt inte...däremot tror jag inte det är bra om du bara gör kommentarer i din egen blogg och inte i andras...men jag kommer att fortsätta skriva i din i vilket fall. Om du nu inte cencurerar mig...annars får jag skriva i Ingelas, för hennes läser du väl?
    Blockpolitik bygger på ideologi. Tvärtemot vad du anser blir jag orolig när alla är ense... Är det försvar, utrikespolitik, neutralitet eller annat mycket stort - ok - men i lokala frågor får man inte vara överens om för mycket. I många viktiga frågor har det skett under mandatperioden och det är oroande, från mitt sätt att se det. Jag håller dock med dig om, om det är det du avser, att lokalt röstar man på person mer än parti. Och som person följer man inte alltid sitt parti. Men grundvärderingen måste vara klockren, och ofta bygger blocken sina resonemang utifrån den.
    Ideologiskt ska det skilja och det bör det göra i den praktiska politiken också. Men centern har kanske svårt lokalt i Vimmerby att välja väg. Man brukar säga; vet du inte var du ska gå så är alla vägar lika rätt, eller lika fel....
    Nationellt har man valt Alliansen och jag tycker det är jättebra, hoppas vi kan göra likaledes i Vimmerby. Jag räknar i alla fall in Ingela där efter vad hon skriver.
    KD vet jag inte var dom är. Gudrun Brunegård har väl fullt upp med landstingspolitiken nu när hon är landstingsråd.
    Man känner sig som en boxare i ringen, sugen på att komma igång: men ingen vill utmana, de röda är inte ens på arenan utan utanför riksdagshuset och vill komma in där, kd är i Kalmar och nya centern är igång, men...vet inte om man vill ha allians eller inte.
    Är det ingen som vill upp i ringen och fajtas lite - här finns annars en nybakad politiker som utmanar om makten de kommande fyra åren!
    Men kanske jag skulle väntat till två veckor före valet, som traditionen bjuder...

    SvaraRadera
  9. Jag tror du missuppfattade min inställning till block politik. Jag tycker den begränsar möjligheten till breda lösningar i stora beslut.
    Socialdemokraterna kan ju "gud förbjude" lägga ett mycket bra förslag. Då gör blockpolitiken att den borgerliga sidan rösta mot, just för att det kommer från fel håll kanske.
    Eller din syn på när S var stödparti åt C i torgfrågan.Det gav förkrossande majoritet, men du skrev om centersvek med hänvisning till blockpolitik i stället för blocköverskridande majoritet.

    Centerpartiet har valt väg under fyra år, Moderaterna har varit med på den. Det finns inte många Moderata reservationer skulle jag tro.
    Vad gäller ALV frågan, har den en blocköverskridande förkrossande majoritet i fullmäktige.
    Min åsikt är att ett Allians dokument inte ger utrymme för egna värderingar, blocköverskridande lösningar elle idiologiska menings skillnader, men det är partiet som tar beslutet i den frågan, och det följer jag till 100 % den dagen vi tagit det. Dokumentet kan vara ett hinder för kretiv politisk debatt, i olika sakfrågor.
    För mig är frågans lösning, till det bästa viktigare, än vilken färg det är på partierna som tar den. Bara det är till gagn för Vimmerby och de som bor här på lång sikt.
    Detta är min personliga åsiket jag nu framför.
    Inte Centerpartiets JAG UNDERSTRYKER DET, MINA!!

    Vad gäller alliansen i Sverige, så är den förödande för de små partierna, KD, C och FP.
    Det kommer att vara lika för MP och V på andra sidan.
    Jag tycker det har varit bra just i Vimmerby. Att vi och ni kunnat visa på just idiologiska skillnadrer, och sedan tagit bra demokratiskt beslut. Och vi har stått för dom tillsammans. Jag ser tendenser nu, att det inte är så längre.
    Jag har inget mot att man röstar på person heller. Men då skall det vara tydligt i debatten.

    Åsikten är Peter Fjällgårds egna inte hela Centerpartiets. Då vet den som röstar att när det blir dax, så är det ändå som i ditt fall Moderata partiets linje i frågan som kommer att gå till beslut, du kan röstas ner av majoriteten i ditt parti, men vi kan föra talan i frågan internt ända dit.

    SvaraRadera
  10. Hej Peter, har inget att kommentera mer än en sak. Du skriver, underförstått, att moderaternas dominans i Alliansen varit förödande för småpartierna nationellt. Då kanske du kan förstå hur centerns dominans lokalt uppfattats. Det har ju varit som du skriver: "Centerpartiet har valt väg under fyra år." Den vägen leder nu till valet och jag hoppas att era nya ambitioner slår igenom. För både er och Alliansens skull.

    SvaraRadera
  11. Vi får hoppas. Jag har missat att det var en match du letat efter, någon att ta kampen med.
    Jag har känt att det varit något, och du valde den enda som fanns på arenan Centerpartiets bloggare. Den röde motståndaren har leende följt dina snytingar, och väntar bara på att få sätta det sista slaget. Vänta ska du få se, kanske får du kred offentligt för det också.
    Jag har inge erfarenhet av just detta, men boxning är kunskapen lite bättre från unga år. Försvara dig taktiskt, behåll lugnet när motståndaren blottar sig knocka honom. Men ha tålamod,ta de lätta smällarna,luckan kommer, när den kommer var skoningslös. Jag ser fram mot den riktiga matchen framöver. Jag kör tills gong gongen ringer.

    SvaraRadera
  12. Tycker politik ska vara roligt. Även om det är mycket allvarliga och seriösa ämnen. kul om vi får boxas lite, så slipas argumenten.
    Nej, paret Högberg får vi vänta på. Åtminstonde Peter. Han är fullt upptagen med de röda nätbloggarna och twittrande på landstingsmötena.
    Tror faktiskt inte att de kommer till match i kommunpolitiken över huvudtaget. Vi får nog ta kampen med de röda, Henriksson & co, i Vimmerby Tidning.

    SvaraRadera
  13. Ingela Nilsson Nachtweij16 mars 2010 kl. 16:33

    Intressant läsning. Tyvärr gillar jag inte boxning men kanske kan få stå vid sidan och heja på den med bästa svingen.

    Vad tycker du, Micael om biogasmack i Vimmerby. Är det något du stödjer?

    SvaraRadera
  14. Jag stöder alla former av energilösningar som är förnybara, både för klimatet och för vår långsiktiga ekonomis skull. Men just ärendet Biogasmack i Vimmerby är jag inte insatt i. Vad jag förstått "på stan" så missade vi 3 miljoner i bidrag, men om vi fått bidraget skulle vi ändå ut med ett antal miljoner - åtta ryktas det - för att få macken till stånd. Och det måste man ju i så fall diskutera: de där åtta miljonerna ska ju fram också på bekostnad av nåt annat.
    Är tyvärr för dåligt insatt om biogasmacken men ska fortsätta läsa dina funderingar i ämnet på din blogg och hoppas bli mer insatt framöver.

    SvaraRadera
  15. Detta börjar bli roligt att följa, två gröna mot en blå och rosorna sitter vid ringside. Undra hur detta slutar och om Högbergs ger sig in i matchen, annars får väl någon utmanare ta på sig handskarna. Sitter lite illa till bara ;)

    SvaraRadera
  16. Rätt vad det är så kanske Henriksson också börjar blogga...man vet aldrig:-). Bloggandet är ju bara ett av alla medel vi kan använda oss av..så lugn..vi ger oss snart in i debatten.

    Lis Astrid (S)

    SvaraRadera
  17. Jens, familjen Högberg har för länge sedan lagt av kommunpolitiken och siktar på andra poster. Synd. Men jag tror inte Peter tar lokala debatter mellan alla länkar och småprat han förser andra s-bloggare med i riket, vilket verkar vara bloggens syfte.
    Dessutom så tror jag vi slipar varandra i Alliansen genom en öppen debatt och högt i tak. Vi vet ju ändå att vi delar Alliansens grundvärderingar. Det är ju ett sådant samhälle vi vill ha, öppet och högt till tak, och som vi vill rädda från Ohly hans kompisar.

    SvaraRadera
  18. Hej på er.Jag följer med spänning er spänstiga debatt och vem vet ibland så dyker jag kanske ner och ger lite föda åt debatten...:) Det som jag konstaterar är att Både Peter F Ingela och du Micael skriver som om ni satt i opposition. Men ni tillhör de partier som styrt kommunen sedan 70-talet.

    SvaraRadera
  19. Peter, faktum är att jag tror många borgerliga väljare tyckt att man varit i opposition i Vimmerby, och att det är (s) som styrt... Tyvärr är kommunen inte välskött och (s) har väl också bidragit till detta, för så värst stark opposition har ni inte bidragit med.
    Men..absolut...denna mandatperiod har kantats av alltför många skandaler för att få godkänt och nu blåser Alliansen in flera nya politiker som ska försöka få rätsida på problemet. Tack och lov återfinns många nya högt upp på flera allians-listor och jag tror att gemensam nämnare för oss är att vi vill ha förändring av den praktiska politiken, med bibehållen värdegrund. Och då utesluts ju (s) automatiskt. Hos (s) verkar det dock inte ha kommit in så många nya. Kanske viktigare att ha varannan damernas än engagemang...

    SvaraRadera
  20. Jag tycker mer detta verkar som en lokalpolitisk dokusåpa. Alltså mycket trams och lite allvar, men med en mängd kommentarer från borgare och sossar kunde man väl inte vänta sig annat ;) Det brukar ju som bekant bli mest trams när ni orerar oviktiga saker fram och tillbaka.

    Vad gäller Vimmerby tidning så borde kanske någon lämna in ett förslag om en extra lokalpolitisk Se & Hör-bilaga som kunde komma ut en gång i veckan fram till valet. Efter att ha läst kommentarerna i denna tråd så tycker jag att det finns goda skäl för det :)

    SvaraRadera
  21. Ja du Micael nu komme vi inte kunna utvärdera om ni gjort skillnad då vi har för avsikt att vinna valet...:) Men om ni vinner ser jag fram emot att utvärdera er och följa hur stora förändringar som ni ska göra.

    SvaraRadera
  22. Hej Peter. Väl mött och jag hoppas vi får se och höra dig i den lokala debatten!

    SvaraRadera
  23. Vid en skumning av inläggen (orkar inte mer)får man intrycket av ett tramsande av några oetablerade politiker utan så mycket till idéer. Vore dock intressant att få redogjort för vad som har varit så misslyckat under denna mandatperiod. Vi har fått ett nybyggt gymnasium och en försäljning av ALV, båda i politisk samförstånd över bockgränserna och med lyckat resultat. Och inga skandaler, vad jag minns utan verksamheten har flutit på. Hultsfred är väl i så fall mera misskött, men jag vill inte hacka på vår granne i söder för det finns mer strukturella landsortsproblem där, som Vimmerby balanserar upp med god handel, ALV och bättre flyt i industrin. Även Glennfalk m fl bidrar positivt inom tjänstesektorn. Jag tycker inte att Vimmerby är en misskött kommun, utan den bästa jag bott i.

    SvaraRadera
  24. Hej August.
    Visst blir det trams, på nåt sätt hör det också till. Politiken är allvarlig, men diskussionen måste ibland vara lättsam.
    Misslyckande?
    1. Gymnasieskolan, över 3 MIO för mycket istället för mitt på. Varför ska vi nöja oss med "lite för mycketr". Nöjer du dig med att taxichauffören "nästan" hittar hem? "Nästan" är legio i Vimmerby kommun, kravet måste vara exakt. 99% är ett misslyckande sdm man försöker glädja sig åt.
    2. Allaktivitetshuset. En ren och skär ekonomisk skandal.
    3. VTT-tomten. Ännu en skandal. Dåligt skött ärende.
    4. Fotbollsplanen. Man tar sig för pannan, minst fyra år i långbänk.
    5. ALV - oavsett affären, ärendet sköttes skandalöst, ingen värdering, ingen diskussion.
    6. Eken/äldreboende - hur lång tid ska saker få ta?
    7. Näringslivspolitiken. Massor av exempel på dåligt skötta kontakter och verkställighet.
    Jag nöjer mig här.
    Och ser fram emot en förnyad Allians som kan skapa en annan kultur i stadshuset.

    SvaraRadera
  25. Jo det är en del som kunde ha skötts bättre.

    1. Gymnasiet, ett projekt har som regel klausuler som gör det möjligt att få pengar för sådant som ej var planerat, dykt upp under byggets gång.
    2. Borde skötts bättre, lite tveksam satsning.
    3. Gamla utsläpp mm är svåra att förutse
    4. Borde byggas vid ishallen
    5. Bra affär
    6. Kan ej ärendet
    7. Allt kan bli bättre, men ni klarar er utan att ks o tjänstemän springer och servar hela tiden.

    Lycka till med pimpelfisket, en snart utdöende hobby. Man ser aldrig några fiskare på isen numera.

    SvaraRadera
  26. 1. Pengar för oförutsett ska vara inne i projektet från början, "sådant som ej var planerat" ska in i planen i alla byggprojekt. Sådant som "dykt upp under byggets gång" kan man också avsätta pengar för innan. Men naturliogtvis inte om man från början vill äska för lite pengar av politiska skäl...
    2. Mycket tveksam budget!
    3. På nationell nivå får man betala även om det var många, många år sedan. Hur blir det i Södra Vi på arseniktomten? Får inte ägaren eller tidigare ägare betala?
    4. Saknas långtidsplanering.
    5. Bra affär för vem? Det är det tvisten gäller, inte vem som köper egentligen. Också jag tycker Saltkråkan förefaller vara bästa ägare.
    6.Borde lösts i samband med gymnasiebygget, men prestige gick i ärendet tyvärr. Man ville inte lyssna, vilket varit legio under mandatperioden.
    7. Det är inte bara frågan om service, utan om bemötande. Du skulle inte tycka restaurangbesöket varit positivt om du inte fått ett bra bemötande. Precis så är det i en kommun, men kommunala tjänstemän begriper inte att de är i ett service-yrke. Tyvärr.

    SvaraRadera