onsdag 24 mars 2010

Vem är lägst och vem är högst?

Debatten om reformen Hushållsnära tjänster, RUT, biter sig fast och blir sannolikt en valfråga. Jag trodde i min enfald att det inte skulle bli så.
Grunden är givetvis ideologiska skillnader.
Inte minst inläggen på denna blogg visar, typ "vem vill städa åt någon annan, i någon annans hem?", att det finns motstånd mot vissa yrkesgrupper.
Jag har så svårt att se detta.
Själv äger jag en restaurang och ett hotell.
Jag har inga problem med att åka hem med mat till någons hem, duka upp, servera och ta hand om disken efteråt. Inte heller min personal.
På denna blogg skriver signaturen Usain:
"ROT är helt ok, men med RUT är det svårare. Sammantaget ger förmodligen RUT ett positivt bidrag till ekomomin, men på den sociala/moraliska sidan blir det tveksamt. En ROT-hantverkare känner inget underläge i att arbeta i ett hem, snarare tvärtom har de en hög svansföring och det är tillfälliga inhopp. Med RUT kommer det gamla herrskap-tjänstefolkproblemet fram och pigdebatten. Det är lite för privat att städa i en annans hem och "pigan" är klart den svagare parten. Så frågan är om man med mina skattemedel ska subventionera hemstädning? Är du för fin att ta hand om din egen skit frågar sig nog mången skattebetalande arbetare? Vem som vinner i valet -10 på den frågan återstår att se. "
Utifrån detta resonemang kan vi inte ha ett enda serviceyrke i landet.
Hemtjänsten kan inte finnas - du betalar ju faktiskt för den ur din egen plånbok när du betalar skatt. Men det ses inte så.
Catering, restaurangservice kan inte finnas - du får din middagsdisk uppdiskad ("lite för privat?") - och betalar för den ur din egen plånbok. Men om du betalar till en restaurang är det annorlunda.
Vad händer med alla de bilrekonditioneringsföretag som "städar skiten" ur din egen bil? Mot betalning. Är inte din bil, ditt kök, din diskho lika privat?
Innebär vänsterideologin att vi inte ska betala för något enda i vårt privata hem, och att den som utför det inte har ett värdigt jobb, ja då ska hela omsorgssektorn omprövas.
Varför ser inte vänsterns folk att de betalar ur egen ficka även när utövaren betalas med skattemedel? Hemtjänsten är väl i högsta grad privat! Man är ju inpå kroppen på sina kunder.
Var är skillnaden: betalningen, utförandet, leveransen, företagsformen?

En annan vinkel:
Om jag köper ett frimärke - är det inte mina pengar längre då?
Svaret är att det är mina pengar tills brevet levererats, först då tillfaller pengarna posten. Visst har Posten pengarna i handen, men jag kan rättsligen kräva dom tillbaka.
Enda undantaget till denna princip är offentliga sektorn. För till den måste jag betala vare sig jag får tjänsten utförd eller inte. Det kallas solidariskt betalningsansvar för vår gemensamma välfärd, och jag kan förlika mig med detta. Pengar är inte allt i världen, och folk gör så gott de kan.
Men även den som betalar så lite som 100 kronor i skatt på ett år vill ha ut något för den hundringen. Att de som betalar 100.000 i skatt på ett år vill ha ut något för detta är självklart.
Ideologiskt skiljer vi oss här, tror vänstern, och menar att den som betalar lite i skatt är nöjd med offentliga sektorn och den som betalar mycket skatt, är missnöjd.
Så är inte fallet. Samtalar man med vanligt folk så tycker de verkligen att prestationen generellt inom sjukvård, omsorg etc inte är prisvärt i offentlig sektor (skiljer sig också mellan landstingen, exempelvis mellan småstad-storstad) , medan de tror att den skulle vara det i privat sektor. Antalet mänskliga misstag är procentuellt nog lika stort i båda driftsformerna.
En lyhörd politiker måste dra en slutsats och erbjuda både ock för att se om konkurrensen kan dra upp prisvärdheten hos båda.

Statskapitalism
En höginkomsttagare förlikar sig med att hon får betala 60% i skatt och mer, om hon får något för pengarna.
Av någon outgrundlig anledning vill inte vänstern detta, man vill ideologiskt ha ett enda alternativ och prisvärdheten ska inte bedömmas av kunden, utan av politiker som taxerar ut priset utefter kostnader, inte utefter prestation.
Detta är den stora skillnaden mellan blått och rött och den är helt avgörande för allas välfärdsutveckling, även de röda väljarnas.
Sätter man in detta resonemang i RUT-debatten finner man att skälet till att vänstern säger nej är just att man vill ha in RUT-pengarna till staten, som ska bestämma vad/vilka tjänster som ska utföras och till vem. Utan konkurrens.
I debatten tar man till argumentet att "ingen vill utföra jobb i någons privata hem" - trots att det sker idag i offentliga sektorns regi.
Det handlar inte om "arbete i privata hem", det handlar om något jag vill kalla för statskapitalism: makt åt en politik- och byråkratorganisation som inte konkurrensutsätts och inte är kundstyrd. Privata alternativ kan blottlägga skillnader i utövandet, i ledarskapet, i ägandet, i medarbetarinflytandet - därför säger vänsterideologerna nej.
Någon som drar paralleller till Kina och Googles kamp där...?
Något vänstern inte förstått är att marknaden är kundstyrd. Så i diskussionen vem som är lägst och vem som är högst så är svaret många gånger att kunden står högst.
Och om diskussionen handlar om ett företag så är det det kompetens- och viljestyrt vem som är högst eller lägst.
Det skulle gynna alla om också offentliga sektorn kom in under marknadens villkor.

3 kommentarer:

  1. Hej!

    Angående vår diskussion om övervakning så har jag skrivit ett inlägg på min blogg som berör ämnet.

    www.rasmus-gardebrink.blogspot.com

    Trevlig läsning!

    SvaraRadera
  2. Roligt att min kommentar fick igång MG. Att jag uppfattas som vänster var en överraskning, för något parti till vänster har jag nog aldrig röstat på vad jag minns. Det är väl så att man är vänster i vissa frågor. En del argument fick jag av Lena Andersson på DN-debatt för någon vecka sedan och jag står fast vid dem. Det är skillnad att från kommunens hemtjänst komma till någon och städa, då är arbetsgivaren kommunen. När det gäller RUT är det "herrskapet" som bestämmer. Den här uppfattningen har arbetarklassen i ryggmärgen från generationer tillbaka. För 60-70 år sedan fanns det många pigor och drängar som visste vem som bestämde. Men det har kanske ändrats ju längre välfärdssamhället fortgått. Jag tror S kan vinna på den här frågan. Förändringarena i sjukförsäkringen, som jag emellertid tycker är bra, uppfattas dock av vänstern som ett slag från höger mot utökade klasskillnader/orättvisor.
    Vi har ett klassamhälle med en 1.överklass av rika, 2.den stora gruppen med arbete som fått skattesänkningar, 3.de sjukskrivna och fattigpensionärerna och i botten 4.invandrarna.
    Vilka som ska sköta RUT-jobben är frågan.

    SvaraRadera
  3. Usain, jag går igång på mycket...;-)
    Nej, jag uppfattar dig inte som vänster, utan som du skriver; en vänsteråsikt. Du är inte lika förankrad i forntiden som Yngve Råberg, en gammelsosse i Västervik, om du läser hans insändare i VT idag. Sanslöst att det fortfarande skrivs sådant. Detta med "piga" är forntid.
    Prata med folk yngre än 60 år så känner dom inte igen detta. Om Eva skulle komma hem till någon och städa, så skulle folk alltså uppfatta det annorlunda om hon var anställd av kommunen än av AB Städat&Fint...? Är det det ni säger?
    OM det är nån skillnad, så är det väl i så fall till fördel för AB Städat&Fint. Beter de sig oseriöst så kan jag ju alltid gå till nån annan, men vem ska jag gå till om det bara finns kommunen att välja på?
    Om (s) vinner på den här frågan? Ja, i så fall är det ju inte det enda (s)-löftet som hotar jobben och valfriheten.
    Klassamhälle? Ja, det har vi. Skillnaden går flerdimensionellt: storstadsklassen vs landsortsklassen, kompetens vs inkompetens, etc. Om du ser det ekonomiskt så är det tvunget att vara ett system där man belönar olika för olika jobb och olika kompetens. Hur skulle det annars se ut? Där konkurrensen är hög är lönen lägre, där konkurrensen är låg är den stor, där kompetensen är liten är lönen liten, där den är stor är den större.
    Ingen tar av sig mössan längre för läkaren, läraren, prästen eller patron. Om "patron" är nutidens företagare så är det nog snarare dom som får ta av sig mössan när de stiger in i den offentliga överheten i stadshuset eller till den fackliga förhandlaren. "Klasskillnaderna" är som sagt flerdimensionella idag.

    SvaraRadera